Jag ska bli pappa, igen!

På grund av tidsbrist har jag motvilligt varit frånvarande från mitt digitala liv även om det på ett sätt har varit behövligt.
Lägenheten är ommöblerad och mitt gamla rum är nu vårat sovrum och mitt space har krympt till ett skrivbord, en liten klädgarderob samt en Billy bokhylla med några lådor i.

Anledningen är något av det mest underbara, vi behöver ett rum ledigt tills den här krabaten ser dagens ljus i slutet av augusti🙂
lillaenSyns det en high five?😉

Har även i allt stökande försökt göra något åt vardagsrummet när ändå resterande tre rum möblerats om, börjar se godkänt ut men återstår en del pyssel.

Sedan i fredags har jag haft pappa och syster på besök ända tills idag, intensivt och trevligt men ack så jobbigt när dom for hemåt, ibland känns det för tungt att man flyttade så långt bort.

Dottern firades av i söndags på hennes treårsdag, tre år som har gått lite väl snabbt, känns som att det bara var några veckor sedan hon kom till världen men påminns snabbt att så inte är läget när hon ropar gullunge efter mig.
IMG_0977 (Small)
Det var en liten uppdatering om varför jag inte haft allt för mycket tid framför skärmen, skulle vilja hitta tillbaka till bloggandet snart, skulle vara behövligt att skriva av sig lite till.

 

Major uppdate.

Då är jag iaf lite tillbaka efter en (o)frivillig paus härifrån.

Förkyld har jag varit, med halsont och annat tråkigt men jag har inte haft tid att vara sjuk på riktigt.
Förutom jobbet och träningen så har jag haft fullt upp med att möblera om hemma, då jag inte ska ha kvar ”mitt” rum så har den varit grymt mycket att gå igenom. Från att vara en liten horder med eget rum där man kan samla all skit så har samma stora Ford Fikus varit fullastad med saker till lokala Erikshjälpen och minst lika mycket har slängts.
Hela förra lördagen inventerade jag också min samling Ericsson mobiltelefoner och reklamsaker, 1 heldag, ~900 bilder och 14 flyttkartonger senare var det över, nästan. Nu fattas bara bilder på själva mobilerna också men det får tas någon annan dag.

Förra söndagen spenderades ute med att rensa hela jäkla förrådet på saker och gå igenom kartonger på gräsmattan utanför, flertalet förbipasserande undrade skämtsamt om det var loppis men tackade nej när jag frågade seriöst om de såg något intressant. Tyckte dom det var pinsamt? En del saker försvann dock från grovsopporna innan tömning så det kanske var intressant trots allt?

Efter att jag var klar i lägenheten med mitt rensande och arkiverande var det över >20 flyttkartonger, bokhyllor mm mera som skulle ned för en smal trapp som svänger som gör det till en stor utmaning att ta sig ned för med flyttkartonger utan att snubbla.
Jag skulle sammanfatta söndagen som ett ryggpass från helvetet.

Jag har också hittat nu vad som ger mig den absolut största energiboosten utan någon dipp, fettkaffe!
Den är nyckeln till ett nästan obegränsat lager med energi, fettkaffe var den enda energin jag fick i mig under dagen tills det var dags för sen middag, den höll mig igång från tidig morgon till sen natt. Sambon ville att jag iaf på kvällarna skulle lugna ned mig lite, men, det orkade jag inte😉

Det var inte allt men en del, får återkomma vid tillfälle med mer :-)

Greppa min akilleshäl.

Även om jag senast igår körde ett helkroppspass så gick det här passet härligt fint. Knäböjen känns mycket roligare nu med stop även om det psykiskt är påfrestande att jag var tvungen att sänka vikten från första början för att kunna göra de rätt och riktigt.
De pumpande seten efter blev bara två då ryggen inte riktigt ville vara med så resterande set tog jag ut mig i benpressen. Funderar på att köra i den maskinen istället för 10×4 lättar knäböj, skonsammare för ryggen är det om något.

I latsdragen gjorde min akilleshäl sig påmind, greppet ville inte vara med på 87,5kg och oavsett om resterande muskler skulle klara det så krävs det såklart ett bra grepp som håller stången. Jag måste på något sätt träna upp nyporna så att de inte drar ned andra övningar.
Mixat grepp må fungera i marklyft med inte i latsdrag😉

Tricepspressen ökar jag på stadigt, antagligen bara för att jag inte kört den så många gånger men det känns som att jag bara kommer närmre och närmre till att göra en riktig dip.
traning2014-04-30

Sällan så svag i ryggen.

Marklyften i morse gick urdåligt, styrkan ryggen fanns inte alls och jag kunde varken lyfta 120kg eller 110kg, kändes riktigt dumt.
I de andra övningarna gick det iaf lite bättre och det blev några höjningar, om inte i vikt så i reps. Det känns fånigt när en övning går helt åt skogen och de andra flyter på bra, ska bli kul att se om ryggen har vaknat till liv tills morgonens stångrodd.
Andra setet hantelpress vart knepig, tappade koncentrationen helt när det rann ned svett i ena ögat😀

Det blev inget gym igår på grund av lite saker och för att inte förskjuta hela veckan med att gymma torsdag och lördag så blir nästa imorgon. Då det är helkroppspass ska det blir kul att se om jag har styrkan imorgon trots kortare tid för återhämtning.
traning2014-04-29

Två veckor med totalt sex helkroppspass, utvärdering.

Igår betade jag av det sjätte helkroppspasset på nya schemat och tänkte göra en liten utvärdering av det.

Passen i sig har känts effektiva, då jag inte har kört flera övningar för samma muskelgrupp varje gång har jag kunnat lägga mer kraft och energi i varje övning hela passet igenom.
Det är lättare att ge 100% om man sprider ut övningarna för varje muskelgrupp under hela veckan och se till att de får en bra återhämtning mellan passen än att klumpa ihop alla bröstövningar till en timme en gång i veckan som jag gjorde innan.
Om jag en dag kör bänkpress och direkt efter kör lutande bänkpress en gång i veckan har jag mindre ork till den lutande bänkpressen än om jag delar upp dom två på två dagar i veckan. Jag hinner återhämta musklerna från bänkpressen och presterar bättre i den lutande bänkpressen.

Det psykiska.
Innan hade jag bänkpress, lutande bänkpress, flyes, lutande flyes, hantelpress och lutande hantelpress en dag i veckan, sex övningar för brösten efter varandra.
Det är svårt att ge bänkpressen, som jag anser är den viktigaste övningen bland de sex, allt jag har, att fan ge den 100% när jag vet att jag har fem övningar kvar efter den. Långt inne i skallen och helt omedvetet tror jag att hjärnan ser till så att jag sparar krafter då den är medveten om att det kommer behövas snart igen.

Så hur känns det?
Jag har kunnat ge varje övning lite mera än innan och jag har hållit igång varje muskelgrupp hela veckan och det har gjort att jag haft mer träningsvärk än vanligt.
Jag har kunnat fokusera bättre på varje enskild övning och ge det lite mera tryck.
Jag tänker fortsätta med den här filosofin för att se vad den kan ge mig, igår gav den mig höjningar i alla tänkta övningar🙂
traning2014-04-25

”Du ska göra vikten så tung som möjligt”

Det har jag läst och hört på en del ställen och ett bra sätt är att köra med stopp. Det gjorde jag i knäböjen idag, i fullt bottenläge stannade jag 1-2 sekunder innan jag lyfte igen. Det är i bottenläget man är som svagast, på sätt och vis dumt att inte träna där man är som svagast.
I mina knäböj innan har jag i bottenläget gått direkt upp och omedvetet ger det en liten studsande effekt ur läget där jag är som svagast. Idag blev det inte så, idag fick låren jobba satan i bottenläget och då var jag tvungen att ta av 10kg från stången för att klara det.
Jag har även i bänkpressen kört med stopp när stången just nuddat bröstet, kan inte påstå att det är enklare eller kul som utan stopp men det känns lite mer seriöst fast vikten på stången blir lidandes.
Just nu tror jag på stopp, det ger mig förhoppningsvis grym styrka i bottenlägena och får mig att lyfta mera till slut.
traning2014-04-23