Greppa min akilleshäl.

Även om jag senast igår körde ett helkroppspass så gick det här passet härligt fint. Knäböjen känns mycket roligare nu med stop även om det psykiskt är påfrestande att jag var tvungen att sänka vikten från första början för att kunna göra de rätt och riktigt.
De pumpande seten efter blev bara två då ryggen inte riktigt ville vara med så resterande set tog jag ut mig i benpressen. Funderar på att köra i den maskinen istället för 10×4 lättar knäböj, skonsammare för ryggen är det om något.

I latsdragen gjorde min akilleshäl sig påmind, greppet ville inte vara med på 87,5kg och oavsett om resterande muskler skulle klara det så krävs det såklart ett bra grepp som håller stången. Jag måste på något sätt träna upp nyporna så att de inte drar ned andra övningar.
Mixat grepp må fungera i marklyft med inte i latsdrag 😉

Tricepspressen ökar jag på stadigt, antagligen bara för att jag inte kört den så många gånger men det känns som att jag bara kommer närmre och närmre till att göra en riktig dip.
traning2014-04-30

Annonser

14 thoughts on “Greppa min akilleshäl.

  1. Testa dragremmar! Jag hade samma problem med greppet som gick så långt att jag fick inflammation i underarmarna, satan vad det gör ont då! Det tog evigheter innan det blev bättre, och jag blev helt enkelt tvungen att använda remmar i alla dragövningar inte bara latsdraget. Det gör jag fortfarande ibland… Tror att jag har för små händer… 😉 Jag tränade underarmar för att bli starkare men antagligen blev det för mycket och till slut kroknade underarmarna helt.

    • Dragremmar har jag testat, testade det när någon på gymmet hade glömt sina(berätta inte det) men det kändes inte bra alls, mixat grepp kändes mycket bättre då. Ska försöka lägga upp ett schema för underarmar och greppträning hemma. Latsdragen gör jag på sätt och vis fel när det hamnar bland de sista övningarna då greppet och underarmarna redan fått slita lite.
      Du sa att du har för små händer, sitter och funderar på om mina är små, inte direkt några dasslock men lagom stora får jag nog säga att de är 😉
      Min ena underarm har nästan kroknat men återkommer mer om det i ett inlägg 🙂

  2. En sak till angående dragremmar, när man har vant sig att använda remmar så kan man slappna av i hela armarna (inte bara händer/underarmar tycker jag) mer än utan remmar och få en bättre kontakt med ryggmusklerna och därmed bättre effekt. Tycker jag mig känna i alla fall.

    • Har läst också att många får bättre kontakt i ryggen med dragremma, det finns en chans att jag lär mig använda de när mixat grepp inte räcker till.

  3. Istället för dragremmar kan du testa Grrrip – flytande magnesiumpulver. Jag kör på lotionvarianten och kan köpas på bl a MM Sports. Viktigt att låta den torka in innan du kör. Med bättre fäste kan du köra längre utan dragremmar och jobba på greppet istället.

  4. Tja!

    Måste bara få dela med mig ungefär vid halvtid av mitt lilla projekt.

    Har idag tappat 3,4 kg på 11 dagar… Ser stor skillnad i spegeln (och har fotat mig varje morgon i spegeln för att kunna göra någon slags jämförelse efter), speciellt fram på magen där ”bullfettet” nästan är helt borta nu.

    Kul med min nya våg oxå, att se trenden på % fett och muskler:

    2014-01-26 89,5 kg – invägning på nya vågen, och som sagt, runt 3 kg mer än min gamla…
    2014-01-28 88,2kg 23,1% fett
    2014-01-29 88,1kg 23,2% fett
    2014-01-30 88,1kg 23,1% fett
    2014-05-01 88,2kg 23,0% fett
    2014-05-02 87,4kg 22,8% fett
    2014-05-03 86,6kg 22,4% fett
    2014-05-04 86,6kg 22,4% fett
    2014-05-05 86,4kg 22,2% fett
    2014-05-06 86,2kg 22,3% fett
    2014-05-07 86,1kg 22,3% fett

    Jag har snittat promenader på drygt 500 kcal per dag, och matintag på ca 1100 kcal. Och därmed legat på ett kcal-underskott på 2500 kcal – 1100 kcal + 500 kcal = 1900 kcal. Jag har ökat multivitaminintag, D-vitamin, BCAA och magnesium och L-glutamine för återhämtning. BCAA framför allt vid träning och innan sängdax för att säkerställa en positiv proteinsyntes.

    Märker absolut ingen trötthet vid träning, snarare tvärtom, gick tex en riktigt lång promis häromdagen på 15 km på 2 timmar och 40 minuter, med ett snitt på 5,7 km/timme. Det kändes förstås efteråt, men skulle kunnat fortsätta gå längre utan problem.

    Mitt morgon/fastesocker har stabiliserats på 3,6, fått samma värde de senaste 6 dagarna, och även ketonerna verkar ligga relativt stabilt på mellan 4,7 och 5,1.

    Planen var att köra i två veckor, tills nu på måndag, men jag ska på en konferens 22/5 så jag kör nog fram till dess.

    Ska beställa en DEXA-scan veckan efter konferensen, så får jag svart på vitt hur kroppen förändrats sen 18/12-2013.

    Det var allt för idag! 😉

    /L

    • Låter som om det går förträffligt. 🙂 Man kanske skulle köra lite kalorirestriktion och promenader. Det har ju alltid funkat.

      Härligt djup ketos, med så enorm fettoxidation förstår jag att krafterna är outtömliga.

    • Kul att det går nedåt!
      Hur beter sig vätskeprocenten och muskelmassan?

      Ska bli kul att få veta vad DEXA-scanen säger 🙂

      Kör hårt!

      • Jag missade ju att kolla %-satserna vid invägningen på 89,5, gjorde en %-vägning två dagar in i mitt lilla test på 88,2 kg. Antagligen mest vatten och mat som gör den första dippen i kg där.

        Det jag kan säga är att jag är rätt förvånad hur enkelt det var att minska på kalorierna och hur lite det har påverkat min upplevda energi i vardagen. Skulle dock inte rekommendera att göra en så pass extrem nerdragning i kalorier med ett jobb att gå till varje dag, tror inte det skulle fungera med eventuell stress. Och det har varit lite bökigt med sociala aktiviteter… 😉 Vissa dagar har jag tom legat på ett kcal-intag som ligger under vad jag gör av med på den dagens promenad… Som mest har jag haft en kcal-underskott på 2453 kcal på en dag.

        Jag hade vid första %-vägningen en vikt på 88,2 kg och en fettprocent på 23,1%, vatten på 56,1% och muskler 37,1%, till i dag en morgonvikt på 85,5 kg, fett 21,9%, vatten 57,0% och muskler 38,1%. Alla vägningar är på morgonen efter eventuellt toalettbesök.

        De här siffrorna säkert inte korrekta men DEXA- scannen kommer visa hur stort felet är. Jag tror dock att det är rätt säkra indikationer på vartåt det bär, och det känns riktigt bra.

        Har ju enligt de här siffrorna gått ner från 20,3742 kg fett till 18,7245 kg, och från 32,7222 kg till 32,5755 kg i muskler. Alltså ner 1,6497 kg fett och 0,1467 kg muskler. Det är helt ok tycker jag, de musklerna tror jag snabbt är tillbaka mha gymmet, viktigare att bli av med fettet nu. Och vätskan har gått ner 0,7542 kg vilket antagligen är det som var bundet till fett & muskler tidigare. Trodde att jag skulle klara att vara under 85 men den senaste veckan har det varit skitväder här i Stockholm så det har bara blivit 3 promenader så jag skyller på vädret. Och Crosstrainern är såååå jäkla trist!!!

        Men, ändå ner 4 kg (från 89,5 kg) på två veckor och det känns bra! Lite bättre än 0,5 kg per vecka och då har jag ändå gått ner en 17-20 kg sen i augusti. Merparten (knappa 3 kg) gick jag ner första veckan då jag gick minst en timme varje dag. Och, jag har ätit mer kcal per dag den senaste veckan än vad jag gjorde den första, och därmed legat på ett mindre kaloriunderskott än planerat.

        Funderar på att göra en liten korrigering nu och dra ner lite på fettintaget, lägga mig på 1:1 fett & protein i gram, och sikta på en 90 g fett & protein per dag. Får se om det går…

        Kan vädret bli lite bättre nu så ska jag försöka öka till två promenader om dagen, och se om jag inte kan väga in på under 80 kg om två veckor… 😉 Det känns faktiskt fullt genomförbart!

        Och nu (om en 3-4 dagar) när jag är under 85 kg är det nog dax att börja bege sig till gymmet igen ett par gånger i veckan. Men, jag prioriterar att bli av med fettet, muskler går att bygga tillbaks sen!

        Kör hårt!!

        /L

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s