Två veckor med totalt sex helkroppspass, utvärdering.

Igår betade jag av det sjätte helkroppspasset på nya schemat och tänkte göra en liten utvärdering av det.

Passen i sig har känts effektiva, då jag inte har kört flera övningar för samma muskelgrupp varje gång har jag kunnat lägga mer kraft och energi i varje övning hela passet igenom.
Det är lättare att ge 100% om man sprider ut övningarna för varje muskelgrupp under hela veckan och se till att de får en bra återhämtning mellan passen än att klumpa ihop alla bröstövningar till en timme en gång i veckan som jag gjorde innan.
Om jag en dag kör bänkpress och direkt efter kör lutande bänkpress en gång i veckan har jag mindre ork till den lutande bänkpressen än om jag delar upp dom två på två dagar i veckan. Jag hinner återhämta musklerna från bänkpressen och presterar bättre i den lutande bänkpressen.

Det psykiska.
Innan hade jag bänkpress, lutande bänkpress, flyes, lutande flyes, hantelpress och lutande hantelpress en dag i veckan, sex övningar för brösten efter varandra.
Det är svårt att ge bänkpressen, som jag anser är den viktigaste övningen bland de sex, allt jag har, att fan ge den 100% när jag vet att jag har fem övningar kvar efter den. Långt inne i skallen och helt omedvetet tror jag att hjärnan ser till så att jag sparar krafter då den är medveten om att det kommer behövas snart igen.

Så hur känns det?
Jag har kunnat ge varje övning lite mera än innan och jag har hållit igång varje muskelgrupp hela veckan och det har gjort att jag haft mer träningsvärk än vanligt.
Jag har kunnat fokusera bättre på varje enskild övning och ge det lite mera tryck.
Jag tänker fortsätta med den här filosofin för att se vad den kan ge mig, igår gav den mig höjningar i alla tänkta övningar 🙂
traning2014-04-25

9 thoughts on “Två veckor med totalt sex helkroppspass, utvärdering.

  1. Fan, det blir till att jaga ännu mer nu då. 😉 Kul att det går så bra, synd att jag precis lagt upp ett schema enligt ditt gamla tänk. Fast jag är såklart så mycket mer nybörjare än du så det kanske inte spelar så stor roll hur jag tränar, bara jag gör det.

    87,5 kg i stiff deadlift måste ju innebära att du knäckt egna vikten där, grattis.!!

    Jag körde mitt först hemmasnickrade core program igår och sedan direkt efter Daniels (Styrkelabbet.se) rörlighetspass från e-boken ”Fixa din rörlighet för marklyft & knäböj”. Förvånansvärt svettigt trots ganska mycket statisk träning och härligt mör i bålen. Känns rätt bra när magen känns smalare för att träningsvärken drar ihop den. 🙂

    Ha en fortsatt trevlig helg, imorgon ger jag mig på måndagens bröst/rygg pass efter att bara kört kondis idag.

    • Den bästa träningen är den som blir av!
      Jag tror aldrig mina pass kommer se likadana ut en längre tid men upplägget nu känns lovande, som alla andra tidigare jag gjort 😉

      Har blädrat en del i hans e-bok, jäklar vilken rörlighet han har själv. Goblet squat med bicepscurl är perfekt för att få till ett längre stop i djupet.

      Helgen spenderades hos svärmor förkyld, hoppas din var trevligare 🙂

      • Jag antar att förändringen är en kontinuerlig process av att man förändras och att man hela tiden lär sig nytt.

        Haft en kanonvecka. Tjejen har varit här och hon gav upp sina maskinpass för att köra mitt. Riktigt roligt att jag fick agera instruktör. 🙂

        Har fastnat mycket för Elliot Hulse youtube kanaler. Trots att han är en biff så är han vettig och ödmjuk. Finns massor både på kanalen med hans namn och hans andra kanal, strengthcamp. Kolla on vid tillfälle.

        Hoppas du kryar på dig å det snaraste.

      • Har också agerat instruktör åt sambon, klagomålen över träningsvärken hon hade efter var som ljuv sång för mina öron 😀
        Ska ta och kolla in hans kanal, lyssnar nu på 1 Year Transformation.

  2. Vad intressant!
    Jag har funderat på helkroppspass (kör just nu halvkropp) men det är svårt när jag inte vet om jag vill satsa på styrka eller på lite mer muskler…
    Vad är ditt huvudmål?

    • Mitt mål är både styrka och muskler. Försöker nu att i några huvudövningar köra få och tunga för styrkan och lite lättare men flera för att bygga muskler. Det upplägget tröttar ut mina muskler fullständigt.
      Sedan har jag varje pass övningar som håller igång musklerna men inte körs lika omfattande.

  3. Tjena! Har haft så jäkla mycket att göra så jag inte orkat skriva här, men jag har läst alla dina blogginlägg! 😉

    Jag tror att det psykiska spelar en väldigt stor roll, att man undermedvetet håller igen för att orka igenom passet. Tror inte det är så bra för att få till ökningar i varken massa eller styrka. Däremot är det antagligen oslagbart som underhållsträning!

    Själv är jag inne på dag tre av ett eget litet 2-veckors projekt. Blev lite butter när jag köpte ny våg och gick upp drygt 2 kg på den… 😉 Så från att ligga på 86-87 kg vägde jag plötsligt 89-90. Igen lixom… Men, det stämmer bra med mina besök hos doktorn, deras våg har alltid vägt mig tyngre än hemma så nu kanske det är korrekt vikt. Och så får man ju värden på fettprocent osv, som kan vara kul att se trenden på.

    Men, jag funderade på varför jag legat viktstabil sen januari, och tror nog att det beror på en omfördelning, dvs ner i fettvikt och lagt på mig massa. Det både känns så, dvs jag inbillar mig att jag känns ”hårdare” i kroppen, speciellt armar, ben och i midjan. Men, det går lite för långsamt…

    Så jag läste på om kalorirestriktion, hur lågt kan man gå, och om ”svält” och om hur det skulle kunna leda till sämre ämnesomsättning och medföljande förlust i muskelmassa. Har varit lite rädd för det, men det visar sig att det inte finns stöd för att det skulle vara så… Finns mycket myter, men alla tester menar på att ämnesomsättningen inte går ner så mycket (kanske 100 kcal per dag eller så) så länge men har fett att ta av + äter mat (om än väldigt lite). Och jag kom fram till att jag ska göra ett test med väldigt lågt intag av energi (500 – 1000 kcal/dag), säkerställa proteinsyntesen med BCAA för att minimera eventuella muskelförluster, och stötta med D-vitamin, multivitaminer, magnesium, salt/buljong och L-Glutamine för snabbare återhämtning och långa promenader varje dag med ett tabata-liknande cirkel-pass utan vila hemma efter varje promis (djupa knäböj, armhävningar, vadpress i trappa, situps, stående twist, dipps mot bord med fötterna på en pall). Enligt de trovärdiga studier som jag har läst så ska jag inte förlora så mycket massa om jag säkerställer att det finns tillräckligt med rätt aminosyror för balans i proteinsyntesen för reparation av celler, vilket BCAA och resten ska göra. Har ökat intagen för att kompensera för matintaget av protein. Och jag kan bekvämt tappa några kg muskler om jag samtidigt tappar 3-4x mer fettmassa. Med det jag nu vet om kost gör mig säker på att jag sen kan bygga upp det igen om jag vill…

    Ska köra i ca två veckor och sedan beställa tid för en DEXA-scan och se hur det ser ut. Kör nog tills jag gör min DEXA-scan om jag inte avbryter på av något själ, tex börjar må dåligt.

    Jag började promenaderna och kalorirestriktion i söndags, vägde in på 89.5 kg. Har ätit mellan 584 och 1278 kcal om dagen på ett mål efter träning vid lunch. Tror inte jag tappat vattenvätska då jag ju ätit low carb i snart 9 månader, men i morse vägde jag in på 88,3 kg! Promenaderna har legat på en dryg timme, och Endomondo och Matdagboken säger att jag promenerar bort en 650 kcal per promis, så jag har alltså legat på ett riktigt stort kaloriunderskott, runt 2100-2500 om dagen får jag det till (MBR = ca 1700, omsättning på en dag ca 800, träning ca 650 = totalt 3150 kcal. Mat 900, diff = 2250 kcal minus!). Dvs jag kanske kan gå ner ett kg ungefär var tredje dag, eller ca 5 kg på två veckor. Vi får se…

    Jag jobbar hemifrån nu och planerar min tid helt själv, annars hade det inte fungerat. Mäter blodsocker och ketoner varje morgon, och även BS efter varje träning. Fasteblodsockret på morgonen har gått ner något, från mellan 4,5 – 4,8 till runt 4 (3,8 – 4,2). Ketonerna har gott från 1,8 i snitt till 3,0. Har hur mycket ork som helst när jag promenerar, känner mig mer klartänkt i skallen, och vaknar tidigt utan väckarklocka (runt 06:00 vilket är väääldigt tidigt för mig). Sover jättebra, verkar klara mig på en 6 timmar sömn nu, och är inte ett dugg hungrig, och tycker mig se och känna att det händer något i spegeln. Fotar mig varje dag nu för att kunna se hur det har gått om två veckor.

    Återkommer med rapport!

    /Leif

    • När du riggar upp ett sådant här experiment måste du nästan göra det publikt på något forum eller egen blogg så fler kan läsa om det!

      Hur har energiprocenten set ut under dagarna? I och med att du ökat doserna av BCAA för att kompensera ‘proteinbrist’ gissar jag på att det varit en stor andel fett.
      Hur högt går du i BCAA nu då och hur ofta tar du det?

      Håller du igång musklerna och ökar motståndet så de får jobba hårdare tror jag inte att du förlorar många gram muskelmassa.
      Undrar egentligen hur snabbt kroppen börjar bryta ned muskler vid inaktivitet och kaloriunderskott, låter man musklerna jobba ofta och lagom tungt samt ibland jättetungt så borde förlusten av muskelmassa vara försumbar tror jag.

      Att du jobbar hemifrån är en stor, en fördel jag gärna hade haft också 😉
      Hoppas de positiva fördelarna håller i sig, jag blir själv mer och mer sugen på att dra igång ett kaloriunderskott men allt runt omkring måste klaffa så att det kan bli något hållbart mer än ett par veckor.
      Beach 2019 här kommer jag 😉

Kommentera

