Vad tycker jag om 5:2?

Jag fick en kommentar från Jenny,
”Men nu till min fråga. Vad tycker du om 5:2 dieten?
Jag har kört den nu i 3 v och de säger att magen vänjer sig de dagar det är fasta dagar,
(jag kör på Må + To) men alltså. Ärligt! Jag håller hungrar ihjäl mig på endast 500 kalorier!
Jag vet inte om jag verkligen ska fortsätta med detta, det sägs ju att det är så bra för kroppen osv. Men jag tvekar nu….”

 

När det kommer till när man ska äta anser jag att man inte ska svälta sig för då går det bara fint för stunden men i längden så är det inte hållbart för de flesta oavsett 5:2, 16:8, 18:6 mm, det gäller att hitta något man kan hålla. Är magen van att få i sig ett visst antal mål mat om dagen kan det vara knepigt att välja bort en måltid. Har man vant kroppen vid att få frukost, lunch och middag blir det psykiskt mindre på frestande att välja bort frukosten än att två dagar i veckan äta ett mål mat på 500-600kcal och ska det vara en 5:2 LCHF så kan det inte bli mycket mat alls.
Det sägs ha många fördelar att fasta två dagar i veckan och det säger jag varken bu eller bä till men jag tror den är bättre än att äta regelbundet några gånger om dagen varje dag, jag tror på något sätt att kroppen mår bäst av att chockas lite ibland som 5:2 gör men att det ska gå över till en mild svält låter inte bra.

För att stilla min nyfikenhet Jenny, vad äter du dessa fastedagar och hur ser middagen ut kvällen innan fastedagarna börjar?
Jag tror det är lättare att fasta efter strikt LCHF än normal/liberal.
Spontant hade jag nog kört en strikt och riktigt fet och proteinfylld middag kvällen innan och låtit en riktigt stor mängd av mina 500-600kcal på fastedagen bestå av fett och inte en enda kolhydrat, 140g bacon blir 483kcal.

Jag får erkänna att jag är lite sugen på att testa 5:2 och hur den skulle gå ihop med det faktum att jag oftast bara äter ett mål mat om dagen vilket räknat i siffror skulle vara någon slags 23:1 jag kör nu, man kanske ska testa slänga in 5:2 i veckoplaneringen..

Ni alla som äter enligt 5:2, vad äter ni på fastedagarna och ser middagen annorlunda ut dagen innan? Hur strikta är ni och är det hållbart för er?

Mycket städ och en Holmburgare till middag.

Jag har spenderat halva dagen med att rensa och har hittills fått ihop nästan två flyttkartonger skänk och en svart soppsäck släng, kan bli ännu mer imorgon 🙂
Dagens fråga, hur många kablar/sladdar/laddare har du? Förutom de jag har inkopplade är det ca fem fullstora flyttkartonger så det är på tiden att jag gör mig av med lite braattha-kablar..

Middagen blev vad jag kallar en Holmburgare, sambon gjorde den idag och den vart riktigt god, den ska hon få göra flera gånger.
IMG_71892013-08-31

Fredagen.

Det blev en sen middag och i form av ostchips och Kesella, mycket protein blev det men jag nådde inte upp till målet på ~170, vet inte hur jag ska kunna lyckas med 2gper kg kroppsvikt som rekommenderas men på en måltid blir det svårt men vid frukost och lunch är jag inte hungrig och känns dumt att klämma i sig något då.

Dagens träning gick ganska bra även om jag inte lyckades med 80kg 5×3 djupa knäböj så sätter jag det nästa gång hade jag tänkt.

2013-08-30

Köttfärsåsmuffins.

Ja den ni, gjorde en ganska fin köttfärssås som jag fyllde mina baconförberedda muffins med, ost på det så har vi några ritkgit goda köttfärssåsmuffins 😉
Röran till det blev en mix av Kesella och Avokado och lite passande kryddor.IMG_71522013-08-29

Några nya övningar och baconbullar.

Gymmet idag gick strålande, 75kg djupa knäböj 5×3 är utan tvekan bästa jag presterat hittills, sista rep på sista set tog nog 5 sekunder att få upp från djup, jäkla trög men det gick 😀
Jag la till ett par övningar till de muskler det inte känns som att jag tränar med de tre grundövningarna jag redan gör, jag vill gärna försöka prestera lite mer på gymmet, SS har gett en grymt bra grund och jag kommer självklart fortsätta med dessa övningar. Är det så att de nya övningarna stör grundprogrammet så jag står stilla där får jag byta taktik men nu vill jag lite mer på gymmet och vill utvecklas lite mera.

Maten idag blev ganska kul, jag fick för mig att linda bacon och ost för att sedan ‘baka’ dessa i minimuffinsformarna med lite olja och i ugnen, de blev över förväntan och riktigt feta och goda men erkänn, vissa liknar faktist nästan små kanelbullar? 😉
Två som syns på bilderna gjorde jag dubbla för att testa storleken men jag tyckte de blev för stora.IMG_7144IMG_7145IMG_7146IMG_7147IMG_7149IMG_7150IMG_71512013-08-28

Proteinröra och ostchips.

Har funderat hela dagen på hur jag ska utveckla morgondagens gympass så jag kan få in några fler övningar som är kompleternade till SS som jag tränar efter nu, hoppas för allt att knäböjen går lika fint imorgon som sist. Jag tvivlar och samtidigt kommer jag inte kunna prestera fullt ut om jag inte tror på mig själv, känns ibland som att jag är min egen fiende men det är fan vikten som jag ska koncentrera mig på fullt ut och inte försöka brottas med min tvivel samtidigt så hur jag lyckades sist kan jag inte svara på men jag hoppas jag kan gräva ner min tvivel djupt så att den inte stör passet.

Middagen blev riktigt god men proteinröra låter som någon underlig blandning med proteinpulver och annat men men det blev en röra gjord på Kesella, avokado, sallad och såklart mycket kyckling. Ostchipsen blev snacks efteråt 🙂IMG_71332013-08-27

Intensivare på gymmet.

I morse på gymmet kände jag för att utöka träningen lite mer så jag lade till några extra övningar och jag har faktist redan träningsvärk i magen, träningsvärken har jag saknat lite då det är ett litet tecken på att jag har gjort något ansträngande 🙂
Jag känner att jag vill mer på gymmet men tiden är begränsad, på mornarna har jag inte jättemycket tid då jag redan tar första bussen och efter jobbet så är det fullt med folk och passen tar dubbelt så lång tid, minst och samtidigt är jag lite rädd för att tappa motivationen men jag tror nog jag kan få ihop det på något sätt.

Middagen gjorde sambon och det blev typ Crepes med kål och färsfyllning, riktigt goda och jag är supermätt, 2k kcal säger nog sitt 😉IMG_71292013-08-26