Greppa min akilleshäl.

Även om jag senast igår körde ett helkroppspass så gick det här passet härligt fint. Knäböjen känns mycket roligare nu med stop även om det psykiskt är påfrestande att jag var tvungen att sänka vikten från första början för att kunna göra de rätt och riktigt.
De pumpande seten efter blev bara två då ryggen inte riktigt ville vara med så resterande set tog jag ut mig i benpressen. Funderar på att köra i den maskinen istället för 10×4 lättar knäböj, skonsammare för ryggen är det om något.

I latsdragen gjorde min akilleshäl sig påmind, greppet ville inte vara med på 87,5kg och oavsett om resterande muskler skulle klara det så krävs det såklart ett bra grepp som håller stången. Jag måste på något sätt träna upp nyporna så att de inte drar ned andra övningar.
Mixat grepp må fungera i marklyft med inte i latsdrag 😉

Tricepspressen ökar jag på stadigt, antagligen bara för att jag inte kört den så många gånger men det känns som att jag bara kommer närmre och närmre till att göra en riktig dip.
traning2014-04-30

Sällan så svag i ryggen.

Marklyften i morse gick urdåligt, styrkan ryggen fanns inte alls och jag kunde varken lyfta 120kg eller 110kg, kändes riktigt dumt.
I de andra övningarna gick det iaf lite bättre och det blev några höjningar, om inte i vikt så i reps. Det känns fånigt när en övning går helt åt skogen och de andra flyter på bra, ska bli kul att se om ryggen har vaknat till liv tills morgonens stångrodd.
Andra setet hantelpress vart knepig, tappade koncentrationen helt när det rann ned svett i ena ögat 😀

Det blev inget gym igår på grund av lite saker och för att inte förskjuta hela veckan med att gymma torsdag och lördag så blir nästa imorgon. Då det är helkroppspass ska det blir kul att se om jag har styrkan imorgon trots kortare tid för återhämtning.
traning2014-04-29

Två veckor med totalt sex helkroppspass, utvärdering.

Igår betade jag av det sjätte helkroppspasset på nya schemat och tänkte göra en liten utvärdering av det.

Passen i sig har känts effektiva, då jag inte har kört flera övningar för samma muskelgrupp varje gång har jag kunnat lägga mer kraft och energi i varje övning hela passet igenom.
Det är lättare att ge 100% om man sprider ut övningarna för varje muskelgrupp under hela veckan och se till att de får en bra återhämtning mellan passen än att klumpa ihop alla bröstövningar till en timme en gång i veckan som jag gjorde innan.
Om jag en dag kör bänkpress och direkt efter kör lutande bänkpress en gång i veckan har jag mindre ork till den lutande bänkpressen än om jag delar upp dom två på två dagar i veckan. Jag hinner återhämta musklerna från bänkpressen och presterar bättre i den lutande bänkpressen.

Det psykiska.
Innan hade jag bänkpress, lutande bänkpress, flyes, lutande flyes, hantelpress och lutande hantelpress en dag i veckan, sex övningar för brösten efter varandra.
Det är svårt att ge bänkpressen, som jag anser är den viktigaste övningen bland de sex, allt jag har, att fan ge den 100% när jag vet att jag har fem övningar kvar efter den. Långt inne i skallen och helt omedvetet tror jag att hjärnan ser till så att jag sparar krafter då den är medveten om att det kommer behövas snart igen.

Så hur känns det?
Jag har kunnat ge varje övning lite mera än innan och jag har hållit igång varje muskelgrupp hela veckan och det har gjort att jag haft mer träningsvärk än vanligt.
Jag har kunnat fokusera bättre på varje enskild övning och ge det lite mera tryck.
Jag tänker fortsätta med den här filosofin för att se vad den kan ge mig, igår gav den mig höjningar i alla tänkta övningar 🙂
traning2014-04-25

”Du ska göra vikten så tung som möjligt”

Det har jag läst och hört på en del ställen och ett bra sätt är att köra med stopp. Det gjorde jag i knäböjen idag, i fullt bottenläge stannade jag 1-2 sekunder innan jag lyfte igen. Det är i bottenläget man är som svagast, på sätt och vis dumt att inte träna där man är som svagast.
I mina knäböj innan har jag i bottenläget gått direkt upp och omedvetet ger det en liten studsande effekt ur läget där jag är som svagast. Idag blev det inte så, idag fick låren jobba satan i bottenläget och då var jag tvungen att ta av 10kg från stången för att klara det.
Jag har även i bänkpressen kört med stopp när stången just nuddat bröstet, kan inte påstå att det är enklare eller kul som utan stopp men det känns lite mer seriöst fast vikten på stången blir lidandes.
Just nu tror jag på stopp, det ger mig förhoppningsvis grym styrka i bottenlägena och får mig att lyfta mera till slut.
traning2014-04-23

Fullt upp hela helgen.

Den här helgen har jag lagt mycket tid på att städa ur mitt rum och rensa bland i stort sett allt jag äger, mycket som ska packas ned i flyttkartonger som ska ned i källaren vid tillfälle, alltså när det finns plats i källaren, det måste rensas där också..

Lite påskfirande har det hunnits med iaf.
IMG_9567 (Small)IMG_9589 (Small)
Träningen hann jag med i morse, tidigt även om jag är ledig, vaknade 02:00 och var hemma igen vid 05:30. Tränar jag när övriga i familjen sover så missar jag inte kvalitetstid med dom, sömnen får jag när jag lägger mig i tid 🙂
Har kommit fram till också att bänkpressen är den övningen som är min största svaghet, visserligen kör jag med stop i bottenläget men jag känner mig så kraftlös i bröstmusklerna, styrkeutvecklingen där går så trögt.
traning2014-04-21

Fredagens träning, explosiva knäböj.

Planerat var benpress i maskin för benen men väl på gymmet slog det mig att lite explosivitet i benen inte skulle vara fel. Det blev till att sänka till en tredjedel av vikten jag tränar i vanliga fall och brände av 10×4 squat jump. Har man ett bra grepp och stången i vanliga fall så ligger den riktigt bra även om man hoppar med de.
För att pressa benen till det yttersta går jag såklart så djupt jag kan och hoppar så högt jag kan även om det nu inte blir några fantastiska höjder.

Märks även väl att mina ben inte är ett dugg explosiva och uthålligheten är inte på topp, 10rep per set brände grymt mycket i låren.
jumpsquat (Small)traning2014-04-18

Teknikcheck.

Träningen i morse gick fint, motivationen ganska hög och inte ett dugg seg som jag var igår.
Det blev till att filma knäböjen för att se hur tekniken ser ut, att lita på ”känns det bra så är det bra” är dumt, alltid bra att filma eller fråga andra om man fallerar i tekniken. Jag väljer att filma mig själv då jag är nog den som är mest kritisk till min teknik. Fast det blev tunga lyft så såg tekniken bra ut och ryggen kan jag nog inte få till bättre.
check1 (Small)check2 (Small)2014-04-16