Kom igen benfan..

Träningen i morse gick nja även om det blev en del höjningar för höjningen på knäböj gick inte som jag ville och det satte nästan en dålig start på min dag. Sista repetitionen i sista setet fick jag inte upp så det blev en vila på några minuter för att försöka sätta fem på raken men då blev det bara 3 djävlar. Tänkte i slutet av passet klämma in en fem reps på 92,5kg men fan heller satte jag bara tre.
Det känns som att jag tar mina knäböj lite för seriöst, att jag går till gymmet för enbart dom och allt annat blir typ utfyllnad tills jag måste sticka till jobbet. Egentligen är det inte så men det känns så när jag väl är på väg till gymmet, ingen övning får så pass mycket koncentration som mina knäböj och om det är bra eller dåligt vet jag inte. De andra övningarna existerar inte förens jag är klar med mina knäböj..
Jag fick iaf en komplimang för att jag går djupt så det var nog det som räddade dagen efter den eländiga sista repetitionen 😀

Middagen ser inte mycket ut för världen men det blev någon slags gigantisk och fet bit fläskfärs gjord i en pajform i ugnen. Diametern blev 18cm och höjden 4cm och vikt som en halv häst, den satt och den satt fint.
IMG_8389 (Small)2013-11-29

Abbott FreeStyle på väg.

Se på sjutton, en Abbott är beställd så nu ska vi snart få svar hur det ser ut med mina blodketoner vid 2g protein per kg kroppsvikt. Det är något jag iaf tänker hålla tills jag väl testat och får efter det resultatet se hur jag går vidare.
Den skulle skickas inom 14 dagar, hoppas de inte har mycket för sig vid denna högtid eller vem vet, blodketonmätaren blir årets julklapp 2013?

Intagen idag blev höga proteinmässigt men kalorierna och fettet svek lite, nästa gång det blir torsk får den stekas i rikligt med smör istället för att tillagas i ugnen.
IMG_8383 (Small)2013-11-28

Går fettförbränning och muskeluppbyggnad hand i hand?

Varje dag får jag nog bara fler och fler funderingar och tankar om optimal muskeluppbyggnad och fettförbränning och dagen fundering är hur tätt dessa jobbar om dom nu jobbar tillsammans.
Jag har en del fett på kroppen och då jag nu är under vad som kallas fettdrift så borde kroppen kunna få sin energi från kroppsfettet utan att jag går in i svältläge eller är det så att när så fort energi börjas ta från muskler och fett är när den gått in i svältläge?
Måste jag tillföra mat så att kroppen inte börjar ta från fettdepåerna och musklerna för att hamna i ett anabolt läge och bygga?
Många frågor och minst lika många teorier, riktigt kul att snöa in sig i det här 😀

Middagen? God och fet som få!
IMG_8381 (Small)IMG_8382 (Small)2013-11-27

Kyckling i termosen.

Min kokoskyckling är inte mycket att hurra över när den är kall så idag innan gymmet värmde ja på den ordentligt och tog med den i en termos, jobbet har ingen mikro..

20131127-094631.jpg

20131127-094644.jpg

Omständig men jäklar vad gott, lyxfrukost utan dess like!

Fortsatt huvudbry, kaloriöverskott?

Jag undrar hur många kalorier jag bör ligga på för att ligga på ett försiktigt kaloriöverskott, det finns en del kalkylatorer på internet men de säger lite olika saker.
Kaloriöverskott verkar iaf vara det enda raka för att på riktigt bygga muskler och då tror jag att mina 2000-2500 kcal är för låga men det tar emot psykiskt att försöka gå upp i vikt även om det är i en annan slags massa, att vågen ska sakta börja stiga är lite påfrestande.
Ska försöka få lite mer klarhet också i hur mycket jag ska ligga i kalorier på träningsdagar samt på vilodagar, antar att det kan skilja sig en hel del då det är ganska tung träning under ett par timmar, jakten på muskler fortsätter 😉

Middagen idag blev inte lika fin som igår men ändå riktigt god. Stekt färs med gul, röd och grön paprika samt en del gul lök. Salladen blev finare med lite rostade sesamfrön, olivolja och citronpeppar som nu är slut, måste köpa mer, kom ihåg det Timmy..
IMG_8379 (Small)2013-11-26

Bygga muskler på kaloriunderskott?

Den frågan har cirkulerat i skallen på mig hela dagen, går det att bygga muskler på ett kaloriunderskott? Att söka efter det svaret är inte det lättaste då alla har sitt sätt att se på det och jag hittar många som påstår att det går och nästan fler som påstår att det inte går, tror jag börjar bli lite förvirrad..
Borde inte vi på ”fettdrift” ha tillgång till mycket energi i form av kroppsfett som gör att det enda som egentligen behövs är protein för att bygga eller behöver kroppen få i sig ett överskott av energi för att bygga muskler?
Lite mer förvirrad nu..

Träningen i morse gick riktigt fint med en del höjningar men bänkpress smalt grepp ser lite annorlunda ut, 5×3 klarade jag inte utan bara de första fem och sedan sattes en fyra snabbt följt av en etta och likadant på sista setet. Lite svårt att förklara men hojta till vid någon oklarhet.

Ändrade fokus för ett tag till fet mat och det är vad som blev till middag. Ett halvkilo färs blev tre burgare med stekt ägg och bearnaisesås på. Lite sallad till för att det är grönt och gott.
IMG_8378 (Small)2013-11-25-2

Fel på tidsuppfattningen.

Det känns som lördag idag tack vare jobb igår men samtidigt vet jag att jag ska upp 3:45 imorgon för att släpa mig till gymmet, har på känn att det kan bli en krävande vecka..

Maten idag har varit ganska ordentlig, frukosten(tänka sig?) blev friterad baconsnitt som igår då sambon ville ha det, varför inte jag också då 😉
Middagen blev det som syns nedan, 0,5kg stekt fläskytterfilé med lite sallad och det lyxades till med mycket bearnaisesås som inte hann i tid till när bilden togs.
IMG_8376 (Small)2013-11-24