En söndag med kvalite.

Sambon jobbade långpass idag så jag fick en riktigt fin dag ensam med dottern, tokern ville ut och gunga och sparka boll i ösregnet så varför inte och som jag misstänkte så var vi ensamma i lekparken 🙂

Till middag blev det en ostplanka med blomkålsmostäcke toppad med stekt torsk, det blev riktigt fint och precis som igår blev det några ostskivor innan vid tillagningen av maten.IMG_53072013-06-30Då det är säsongsavslutningen av The Mentalist som jag följt sedan första avsnitt kändes det som ett fint läge med hemmagjord glass, bild kommer antagligen imorgon då den står i frysen och fryser 😉

Söndagsuppdatering och reflektioner om veckan, kost och träning.

Vikten den här veckan tycker jag har sett bra ut med tanke på att jag ätit i ganska mycket, eller det är iaf det jag tycker att jag har gjort, Mätt har jag definitivt varit och jag har inte varit mer hungrig än nödvändigt.
Jag har haft i åtanke att äta lite mer än vad jag brukar då jag hellre ligger på ett litet överskott av energi och framför allt i form av protein när jag tränar så musklerna blir så tillfredställda som möjligt. Den absolut mesta delen protein den här veckan kommer från ost och åter ost vilket fick mig att fundera på om ”protein som protein” eller om källan spelar stor roll, variation tror jag de flesta svarar men vilken källa är den mest optimala om man bortser från pulver?
Att jag ätit så mycket ost som jag har gjort den här veckan har inte spelat någon större roll för vikten vilket är kul då jag hade haft svårt med att äta enligt lchf utan ost.

Vattendrickandet har ökat markant också har jag märkt, jag har aldrig gått efter att dricka en viss mängd varje dag utan jag låter kroppen säga till när jag är törstig. Innan har jag inte druckit så mycket vatten om dagarna, max någon liter men nu sedan jag började träna skulle jag gissa på dagarna mellan passen ligger på 1,5 liter och dagarna jag tränar på minst 2 liter vatten.

Sömnen har jag börjat tänka på ordentligt också så att jag får så mycket sömn som möjligt, inga tupplurar(heter det så?) utan en lång natts sömn, minst 7h men gärna längre och det verkar fungera bra, jag sover djupt när jag somnat och lyckligtvis nog vaknar mycket sällan om nätterna utan får oftast runt 7h sömn.

Jag försöker få till träningen så seriös som möjligt, även om vikterna inte är direkt något att skryta om så siktar jag på att öka med lite varje gång och bygga upp kroppen seriöst från början, jag har inte bråttom utan det får ta den tid det tar även om jag är ivrig över att se vad jag kan åstadkomma och hur långt jag kan ta det med den kropp jag har, de förutsättningar jag har och den kosten jag äter.

På kul pillade jag ihop ett litet schema över hur veckan har sett ut men får förklara en liten detalj, ta den raden 29e som var igår, vikten som står på den raden är dagens vikt så alltså fett, protein, kolhydrater, kalorier, mängd och träning resulterade i den vikten på samma rad och det här är senaste. Diffen visar helt enkelt bara vad som hänt med vikten den veckanEnergivecka26viktveckor2326

Lördagens inlägg, en lugn lördag? Ha!

Nä det här blev en av de mest stressade lördagar på länge då sambon jobbade dubbla pass, saker och mat skulle handlas in och jag skulle få tid till träningen. Allt lyckades vi klara av galant men vi var hemma sent och det blev direkt i säng.
Träningen blev lyckad då jag ökade i samtliga och kunde utföra alla set, marklyften gjorde jag fel och gjorde 5×3 istället för 5×1 så jag lär förhoppningsvis kunna öka nästa gång.
Middagen blev riktigt proteinrik och skaldemanratiot lidandes, lite ost innan maten och lite efter tallriken men osten på tallriken Boxholms Chiliost, den måste jag säga var riktigt god och skulle göra sig, om den smälter fint, perfekt på hamburgare.IMG_53052013-06-29

Fredagens inlägg.

Då sambon jobbade sent och jag var ensam hemma med skitu.. dottern så blev det en myskväll framför TVn så där av inget inlägg 🙂
Till middag var jag sugen på ostbollar och ni ser ju på bilden hur pass lyckade dom blev, det understa ser kanske lite brännt ut med det var det inte alls utan den friterade osthögen blev riktigt god även om den inte ser lika aptitlig ut.IMG_53032013-06-28

Träningsvärk till guds förbannelse och grottburgare!?

Obs. en viss dramatisering följer..
Träningsvärken i benen har varit värre idag än igår och inte nog ned det, det var dags för knäböj idag igen. Efter att ha haltat in på gymmet och in i omklädningsrummet lyckades jag på något sätt byta om utan att ligga på golvet och skrika av smärta. Efter några djupa andetag gick jag ut bland vikterna stel som Pinocchio var det dags för knäböj, tom stång på 20kg och med gråten i halsen gick första setet typ bra och efter att jag försökt promenera runt lite i lokalen med tankar om att ge upp och krypa hemmåt så bestämde jag mig för att ”NU JÄVLAR” och så efter att ha bölat mig genom alla set och reps var jag mallig som få 😀

Då jag inte har styrkan (än) att utföra chins så fick det bli det närmsta jag kunde komma och det var i Lat Pulldown-maskinen.

Middagen ja, grottburgare kallar jag just denna då det ser ut att den ligger i en salladsgrotta 😉 Men det blev en fet burgare, nedifrån och upp, färsbiff, ost, tomat, ost, salami, ost, rödlök, ost, saltgurka, ost, bacon, ost och ägg, jag lovar och svär mannen, det här var gott! 😀IMG_5296IMG_5299

 

 

Grottburgaren blev riktigt ordentlig och visst må Timmy vara stor i käften men även här hade han en utmaning 😉

IMG_53012013-06-27

Fyjäklars vad det går dåligt.

Eller ja, vad jag går dåligt med en löjligt grov träningsvärk, benen är inte nådiga och när jag skulle av bussen så var det nog dagens största utmaning. Ner kommer man men utan att skämma ut sig, nja 😉

Idag blev jag något så grymt sugen på mos och potatismos var inte ett alternativ sådet fick bli blomkålsmos utan grädde och med extra smör i, första gången jag gjorde det och blev extremt glatt överraskad över hur gott det blev, 400g blomkål kokades i vatten tillsammans med salt och vitpeppar som sedan mixades tillsammans med 200g smör. Nä, allt åt jag inte även om jag hade kunnat, sambon och dottern slevade på ordentligt också 😀
IMG_52662013-06-26På grund av blomkålen och en avokado efter maten som hade varit dålig imorgon så drog kolhydraterna iväg men jag har ätit riktigt gott idag och blomkålsmoset kommer jag garantera göra igen snart!

Mitt första pass Starting Strength.

och nog fan känns det, benen i synnerhet känns riktigt utpumpade nu även om det inte direkt är några vikter att tala om som jag körde med men så är det när man är totalt otränad, från och med nu kan jag bara bli starkare 😀

Maten idag blev ordentlig och lägg märke till vilka salladsblad som ligger på tallriken, hela 100 gram grönt har jag tryckt i mig idag! Melan salladsbladen döljer sig en burgare på 220g och mycket cheddar samt ett stekt ägg och lite inlagd gurka. Några ostskivor åt jag också både före och efter maten, aptitretare och efterrätt you know 😉
IMG_52642013-06-25Jag vet att det fattas ett sista set på knäböj och bänkpress men jag var slut och då menar jag slut men nästa gång, då..