”Du ska göra vikten så tung som möjligt”

Det har jag läst och hört på en del ställen och ett bra sätt är att köra med stopp. Det gjorde jag i knäböjen idag, i fullt bottenläge stannade jag 1-2 sekunder innan jag lyfte igen. Det är i bottenläget man är som svagast, på sätt och vis dumt att inte träna där man är som svagast.
I mina knäböj innan har jag i bottenläget gått direkt upp och omedvetet ger det en liten studsande effekt ur läget där jag är som svagast. Idag blev det inte så, idag fick låren jobba satan i bottenläget och då var jag tvungen att ta av 10kg från stången för att klara det.
Jag har även i bänkpressen kört med stopp när stången just nuddat bröstet, kan inte påstå att det är enklare eller kul som utan stopp men det känns lite mer seriöst fast vikten på stången blir lidandes.
Just nu tror jag på stopp, det ger mig förhoppningsvis grym styrka i bottenlägena och får mig att lyfta mera till slut.
traning2014-04-23

10 thoughts on “”Du ska göra vikten så tung som möjligt”

  1. Hehe, du ville få motivation, så här kommer lite.!! 🙂 Vet dock inte om det är dina maxvikter ovan, men på barbell row är jag faktisk om i så fall. 55 kg, 3 set á 8 reps idag. Gick dessutom lätt så jag tänkte ta 60 kg nästa gång. Återkommer om de andra vikterna.

    Det där med stop låter väldigt vettigt. Tror nog det kan stämma. Exempelvis så kör jag 160 kg i benpress (maskin, sittande, vågrätt press) och det är ett helvete att få ut benen första gången men när man ”studsar” i rörelsen går det lätt. Studsar alltså inte med vikterna utan i musklerna.

    Har fått lite ont i sidan av ryggen, så tänkte köra en omgång på varje muskelgrupp med lägre vikt men med många reps istället, t.ex 3 x 12 där jag normalt kör 3 x 5. Det kan vara ett utmärkt tillfälle att köra med stopp. Tack för ännu ett bra tips.

    • Motivation fick jag nog igår, då kabelrodden var upptagen av ett mindre sällskap såg jag det som ett tecken att byta ut den mot stångrodd, 8 på 57,5 och 8×2 på 60. Inser att min svaghet ligger i ett ganska klent grepp men nu har du lite press 😉
      Dock får det erkännas att det inte var några stopp under rodden..

      Studsen gör sitt till, utan ”studs” blir jag betydligt svagare men jag tror att bygger man bra teknik och styrka med stopp kommer man öka riktigt bra när man väl studsar.

      Är det från någon övning du har fått ont i ryggen av? hoppas den blir bättre snart 🙂

      • Strålande, då har jag ett mål med rodden. 60 3×8 låter lagom. Hehe. Tror dock inte jag orkar. Vi får se på onsdag. I vanliga kardio roddmaskinen är jag nästan ikapp tjejens ex nu. Fattades 7 futtiga meter (av 1.300) idag för att klå hans rekord.

        Ryggen bråkar till och från. Ingen specifik övning som gör det.

      • Det lär du slå lätt, funderar själv på att sänka vikten på stångrodden imorgon och köra med stop.
        7 meter är ingenting även om det är hela 7 meter, snart är du där 😉

      • Hehe. 60 kg 3 x 8 på stångrodden 🙂 Tappade ytterliggare 11 m på kardio-rodden sist, men maxade inte.

  2. Tänkte skicka lite mer inspiration. Blev själv väldigt inspirerad av dina teorier om stopp så jag la till det. Körde helt enkelt mina vanliga 3×5 på 5 RM (nåja, målet iaf, vågar inte ta sista i bänkpress när jag tränar själv för så pinsamt att behöva droppa ned vikterna från stången när man inte orkar upp) sedan la jag till ett set med klart lägre vikt, fler repetitioner och med stopp 2-3 sek ganska omgående efter mitt sista vanliga rep. Kanske ska kalla det för Drop-Stop. 🙂

    Så dessa vikter körde jag, hoppas några kan driva på dig lite iaf. Där stopp används skriver jag +s.

    Benchpress 50 5 / 55 3,3 / 40 8+s
    Dumbell chest flyes: 8.7 5,5,5 / 6.1 10+s
    Lat pulldown: 64 5,5,5 / 46 10+s
    Tilted benchpress: 45 5,4,4 / 30 10+s
    Lat row: 64 5,5,8 / 50 12+s
    Pec fly (machine): 57 5 / 50 5,5 / 43 8+s
    Rear delt (machine): 57 5,6 / 59 8 / 43 12+s
    Dumbell press: 17.5 8 / 18.8 6,6 / 11.1 12+s

    Ha en fortsatt trevlig helg.:-)

    • Jag kör även de tunga med stop 😉
      Fråga annars någon om dom kan passa.

      Dessa med decimaler, är de i maskin?
      Ser bra ut, måste kännas underbart efter eller? tycker allt känns så mer seriöst med stop, övningen blir så grymt utförd 😀

      • Decimalerna är riktigt gamla hantlar där ”stången” är kapad och svetsad efter vikterna så lite udda vikter. Tjejen tyckte de var vidriga för de stinker järn, jag älskar dem för det känns macho. 🙂 Största är på 56,6 kg.

        Kändes sjukt skönt efter det passet.

      • Haha, jag hade älskat dom också 😀 Härligt med decimaler, hade vart ganska illa om viktskivor var med decimaler, man är på gymmet för att träna styrka och inte huvudräkning 😉

Kommentera

