-50kg på 189 dagar!

Idag hände nog det mest magiska  på vågen hittills förutom det allra första kg i viktnedgång när jag väl började så efter att vikten har legat på samma nivå ett tag droppade den lagom för att hamna på fina 88,0kg idag vilket betyder att det tog 27 veckor eller 189 dagar att gå från 138kg till 88kg.

De första fyra veckorna mer eller mindre plågade jag mig igenom med pulverdiet, det var ett ordentligt test för psyket och kändes som ett ovärdigt sätt att leva med pulver fem gånger om dagen vid bestämda tidpunkter. Under två veckor in i pulverdieten läste jag på en del om LCHF som verkade vara lite för bra för att vara sant, enda nackdelen/fördelen var att jag inte kunde stille mitt sockerberoende med den typen av föda.

Fyra veckor hade gått och jag hade gått ned -15,8kg under icke mänskliga förhållanden men jag vill ändå säga att jag ångrar det inte men jag hade inte gjort om det. MEN jag skulle inte rekommendera andra att börja med pulverdiet utan ge LCHF en ordentlig chans, jag slängde mig ganska hastigt in för att gå ned i vikt och det enda logiska för mig då var en svältkur. Även om viktnedgången inte går lika snabbt när man äter enligt LCHF så är du aldrig hungrig och du äter ordentlig mat, det ska prioriteras först!

LCHF började jag med från ena dagen till den andra, ingen period att vänja kroppen ut pang på direkt från fem påsar snuskpulver till en fet frukost med ägg, bacon, ost och smetana. Jag kan faktist inte minnas att jag hade några övergångsproblem även om det kändes i kroppen att något drastiskt hade förändrats.
Även om jag brottas i stort sett dagligen med ett stort sockersug känns det som att strikt lchf är det rätta för mig just nu, vad som händer längre fram vet jag inte men antagligen höjer jag ribban för kolhydrater till max 10g om dagen så jag kan utvidga lite vad jag äter och kanske njuta aqv en näve nötter någon gång men det får vi se då, nu vill jag se vart kroppsvikten hamnar på med max 5g kolhydrater om dagen.
viktvecka12lchfvecka912viktnedgångenpå27veckor

6 tankar på “-50kg på 189 dagar!

  1. Vilka vackra grafer!!! 😀
    Och stort grattis givetvis.
    När jag följt din blogg har jag lärt mig vikten av att ha delmål.
    Elefanten går inte att sluka i ett svep, den måste delas upp i bitar.
    Jag vill att allt skall hända nu, och helst nyss, och det är ju sällan livet ser ut på det viset…

    Bara en före- och efterbild som saknas nu då! ;0)

    • Tack Maria!
      Jag är likadan och vill att allt ska ske nu, helst att det var avklarat redan igår vilket gör ibland det ganska lätt att springa in i en vägg och ge upp.Före och efterbilder kan dyka upp förr eller senare, ingen som vet än 😉

  2. Grymt bra resultat! Ett stort Grattis! Nästan dags för lite bilder på förändringen kan jag tänka mig. Sådant motiverar ju alltid andra också 🙂

    • Tack Mats!
      Före och efterbilder kommer lovar jag men när vet jag inte än, när jag känner mig klar och redo med viktnedgången 🙂

Lämna en kommentar