Tänk på tekniken!

till ett rent helvete. Framisda, baksida och insida lår gör så grymt ont.
Jag kan inte ge cred till vanliga knäböjen för framsidan utan ett par övningar jag lekte med efter, benpress och jumping squat. Benpressen var inte så farlig men jumping squats var ganska jobbiga, höll en 15kg viktskiva och körde ett antal gånger bara för att testa och det är då inte omöjligt att jag kompletterar med dessa för lite explosivitet i benen,
Hade vaderna också drabbats av träningsvärk hade det varit bud på en sjukskrivning imorgon..

Även i biceps har jag träningsvärk sedan igår och den känslan är inget annan än underbar!
Första gången jag testade dropset var med hammercurl och axeln tog skada och nog blir jag rädd att det skull gå lika illa den här gången men jag får inte skrämma bort mig själv. Första intrycket består? hört det innan? Jag tror mer på att ge det en chans till.
Jag funderade på vad som antagligen orsakade smärtan i axeln och kom fram till,

1. Fel teknik! Även om man inte riktigt tänker på det så börjar man till slut ytterst lite svinga upp vikten när man står eller lutar sig lite bakåt för att pressa upp hanteln en sista gång, helt enkelt fuska upp den med dålig teknik.

2. Sista pumpandet på 1kg-hantlarna slet mer på axlarna än de gjorde gott för biceps. Även om biceps är totalt utmattad så går det att lyfta 1kg ett antal gånger men det sliter ordentligt när det blir många reps.

Så dropset hammercurl fick en chans till och för att minimera svingandet körde jag den sittandes på en bänk med ryggstöd så att jag är helt säker på att den inte svingas upp och över lag så såg jag till att varje reps blev med god teknik även om det innebar färre reps.
Detta slutade med fin träningsvärk i biceps och inte den minsta hint av känningar i axlarna, varken under utförandet, efter eller nu dagen efter.
Så tipset är att sänk vikten lite, kanske lite färre reps men med grym teknik!
2014-03-20

3 thoughts on “Tänk på tekniken!

  1. Låter som ett vettigt sätt att göra den övningen (eller egentligen alla övningar). Jag måste minska ned antalet olika övningar om jag ska hinna köra så många set. Med maskinerna vill man såklart göra ALLA för att få mer allsidig träning i deras låsta banor, så när jag helt gått över till fria vikter blir det färre övningar och därigenom tid för experimenterande. Följer noga hur det går för dig för inspiration. Tack

    • Jag började min gymkarriär med Starting Strength, http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/, två olika pass med bara fritt, knäböj, militärpress, marklyft, bänkpress och chins. Chins blev det med kablar för en annan tung och armsvag person men förutom det var det ett härligt sätt att komma igång med fria vikter. Till slut blev det för jobbigt att hålla sig borta från andra övningar så det har blivit att jag testat och fastnat för nya.
      Tack själv, det gör sitt till att byta tankar med andra motiverade, det gör mig motiverad 🙂

      • Vad kul, jag har precis i förra veckan hittat till stykelabbet. Genast kom marklyften med i programmet och igår en del fria vikter för armarna. Idag mår jag dock som jag nästan förtjänar efter en halvblöt fyrarätters hos vänner. Mår iofs sämst av glutenet som jag verkligen aldrig borde äta. Suck.

Kommentera

