Nu är jag tillbaka.

Jag lever och mår efter omständigheterna ganska bra, helt fantastiskt mår jag inte och det känns som att jag har försökt svälja en golfboll som fastnat i halsen, med andra ord är jag lite krasslig. Dottern var först med att bli sjuk och i onsdag förra veckan lät hon som en storrökare som var på väg att ta sitt sista andetag, ordentligt rassel det var i den krabaten.

Kosten gick åt skogen där jag föll för en stor påse med smågodis, några läsk och en tvålitersglass..

Nu när du läst det kan jag säga att jag inte rört något av det utan mejeridagarna blev någon mer än en i veckan så nu låter det inte lika farligt som godis, glass och läsk 😉

Träningen har jag hållit igång med även om krafterna knappt funnits där men tre pass i veckan har jag betat av men hur den här veckan kommer se ut får vi se. Veckans första pass blir imorgon med bröst och mage och jag hoppas det går bättre än förra passet där jag inte klarade 4×8 reps på 52,5kg som jag gjort innan, kraften fanns helt enkelt inte då och svordomarna flög som fyrverkerier den 31 december 23:59, tror ens inte jag var ensam då..

Kort uppdatering för det som varit då:
traning2014-02-11måtten2014-02-08Känns som att det är dags att ta sig i kragen och rycka upp sig, måste bara bli helt frisk så tror jag att den innerliga motivationen kommer tillbaka, jag saknar känslan att vara den starkaste jag någonsin har varit.

12 thoughts on “Nu är jag tillbaka.

  1. Härligt att du är tillbaka, ohärligt att vara sjuk..och fasen vilken karaktär du har-här lassas det in glass när man ligger i influensa utan tanke på följderna (men så tror man ju också att man kommer att avlida pga den onda halsen, ledvärken, huvudvärken och yrseln som drabbar en när man försöker göra något mer än att ligga nerbäddad i slafen..så följderna av glassen spelar liksom ingen roll tycker man just då)

    Ta det lugnt med träningen när du är sjuker ;.)

    • Jag hade mer än gärna gått loss på den lokala Ica men jag intalar mig själv att det här är ett test och nog fan ska ingen/inget få vinna över mig.
      När jag är frisk vill jag så mycket men när jag är sjuk vill jag bara en enda sak och då känns det som att inget annat spelar roll som du skriver. Hua vad den känslan är lurig.

  2. Välkommen tillbaka.

    Kul att du inte blivit kortare. 🙂 Håller med Nina, Ben & Jerry blir rika när jag är sjuk, tyvärr.

    Tog idag första passet på två veckor, bara 20 min crosstrainer för att se om jag överlevde. Imorgon blir det ett styrkepass.

    Du som experimenterar med proteinet kanske borde läsa Jacob Gudiols blogginlägg idag på träningslära om optimal mängd protein efter ett styrkepass. Jag tänkte börja med BCAA 8:1:1 så fort jag beställt hem det.

    Länken till Jacobs inlägg; http://traningslara.se/hur-mycket-protein-behovs-efter-traningen

    • Här hemma skickar Arla tack-kort när jag är sjuk..

      Du verkade överleva, var det tungt? Har för mig att det kan vara tungt att hitta tillbaka till konditionen när man varit sjuk, verkar iaf vara så med styrkan för min del.

      Det hade varit mer intressant om det hade testats med protein i form av kött, kyckling eller fisk. En ren vassleshake tas upp antagligen betydligt snabbare och bättre än min kyckling och kryddsmör.
      Har tittat runt lite på kul och vanligaste BCAA brukar ligga på 2:1:1 eller 4:1:1. Min Leucin får jag i mig genom kycklingen, godare och mer omständigt än alla shakes eller piller 😉

  3. Jodå, visst överlevde jag men suck vad tungt. Brukar köra en halvtimme på en nivå som bränner ca 1.100 kcal/h. Nu blev det 20 min på ca 800 kcal/h och minst lika slut. Ska iväg på ett styrkepass om en timme, vi får se hur det går. Styrkan brukade iaf förr klara sig bättre.

    Ett paket gammeldags mjölk brukar slinka ned med glassen här också vid sjukdom. Måttliga 1.900 kcal tillsammans, nedtryckt på 10 min, haha.

    Håller med om att det hade varit mer intressant om de hade testat riktig mat. Vassleprotein tas som sagt säkerligen upp fortare, och aminosyrorna ännu fortare. Jag har aldrig ätit några tillskott för att boosta träningen, inte ens proteinshakes etc. Anledningen till att det blir BCAA nu är för att jag tänkte följa Jonas Bergqvists nya bok ‘Drömkroppen på 8 veckor’. Fyra steg tycker han är optimalt; Lågkolhydratkost, tung styrketräning 2 ggr/vecka, aminosyror och måttlig fasta. Jag kommer komplettera med en del konditionspass. Anledningen till BCAA 8:1:1 är att Martina ‘highfatfitness’ rekommenderar det för oss som äter LCHF kost, och hon brukar ha bra koll. Finns som pulver i Body & Fitness egna svarta serie.

    På tisdag går startskottet. Kan inte börja nu för vi ska på födelsedagsfest på lördag och jag bjöd dem förra helgen på den lyxigaste femrätters middag jag någonsin gjort, så jag antar att de bjuder igen och de är tyvärr inte LCHF människor. Kommer inte hem förrän på måndag kväll, så det får bli tisdag. Tyvärr är just den BCAA’n slut på Body & Fitness och jag handlar där för att exfruns nya make ger mig högsta rabatten. 🙂

    • Frågan blir då vilken drömkropp Jonas syftar på, han är själv mer smal och smärt än den ”drömkropp” jag siktar på. Började fundera nu på hur den verkligen ser ut, att jag tränar för att må bra är bara en del av sanningen för jag vill ju uppnå ett synligt fysiskt välbefinnande.

      Så tisdag, imorgon då? Får önska lycka till och nästa gång jag snubblar runt i stan kan jag alltid besöka B&F och se om det fungerar att nämna ditt namn 😉

      • Budo & Fitness skulle det såklart varit. Tyvärr är 8:1:1 slut så det blir kapslar på 4:1:1 istället. Insåg idag att jag nästan kommer köra mejerifritt. Alla recepten som innehåller grädde kan ersättas med kokosgrädde så det tänkte jag göra. Smör blir såklart kvar liksom en och annan ostbit. Ska vilket som bli spännande.

        Ja, Jonas är väl kanske lite för smärt för min drömkropp, misstänker att mitt ideal ligger mellan hans och ditt. Tränar också på ett annat sätt än han rekommenderar.

        Självklart tränar man även för att se bra och stark/frisk ut. Knappast så man BEHÖVER styrka i livet idag.

        Körde idag några djupa knäböj, sjukt jobbigt. Hade bara stången på 20 kg och var slut efter 8 stycken. Var såklart tvungen att sedan lägga på vikt och köra grunda. För mycket folk för att välja det seriösa hela vägen med en pinsamt tom stång. Ska ändra alla benmaskinerna till 3 x 8 reps då jag redan drar max på några med 7 fail. Vill inte heller få stora ben utan starka och uthålliga. Armar och axlar får dock fortsätta på inslagen väg för max volym. Fåfäng som man är. 🙂

      • Kokosgrädde användes idag och det slog mig att jag använder det alldeles för sällan, skärpning på den punkten!

        Jag undrar då och då hur mycket jag hade tränat på om jag valt att bara köra ”godkänt” djup och inte ända ned. Undrar egentligen hur mycket de sista cm gör för massa och styrka över lag. Stark i djupet blir jag men det ger antagligen inte mycket mer än så.
        Lite fåfänga är inte fel, ser fram emot grym kontakt med armarna imorgon men jag ser inte fram emot benen, vill inte 😦

      • Tror det är väldigt vettigt att köra riktigt djupt, så styrkan finns i alla lägen. Idag var det egentligen bara kondition, men kunde inte låta bli att köra lite armar och djupa squats. 🙂 Känns härligt när man vill mer än man tänkt sig. Aminosyrorna kom också idag, får se om de gör nytta imorgon.

        Köpte ett gäng burkar kokosgrädde härom dagen. Enligt Bergqvists kostprogram kan man välja mellan den och vanlig grädde, så jag kör mejerifritt. Insåg att det nästan är paleo man äter nu (förutom osten då).

      • Kul att motivationen är så på, det är min också men enbart när det kommer till armar för än har jag inte lyckats uppnå det heliga ”pumpet”.
        Ja det ska bli spännande att läsa om, om du hade tänkt dela med dig utav det så att säga 😉

        Undrar på hur många plan man kan byta ut grädden innan det smakar illa, får nästan ta och testa med en kopp kaffe som oftast är godast med fullfet grädde till(lyx om den är vispad).

  4. Självklart kan jag dela med mig av det. Känns nästan som om jag använder ditt kommentarsfält som min blogg, haha. Du får säga ifrån om jag skriver för mycket.

    Jag dricker varken kaffe eller te själv så ingen egen erfarenhet av att ersätta grädden, men tjejen dricker te och använder oftast grädde, ibland tar hon kokosolja i. När jag gör te till henne brukar jag smacka i en mastsked kokosolja och ibland ett par matskedar smör innan den mixas. Hon tycker inte det är någon smakförsämring, men den mättar såklart sjukt mycket mer. Fettkaffet har jag läst flera som gör på just det sätter med kokosolja & smör.

    I kvällens hjortskavs- & kantarellgryta fungerade det i varje fall utmärkt att ersätta grädden med kokosgrädde. Smakade utmärkt.

    Lite lustigt. En gång i tiden skulle man fått hjärtsnörp bara av att tänka tanken 70 E% fett i maten. Nu när jag följer bokens (Drömkroppen på 8 veckor) kostschema och den maten snittar kring 70E% fett, 23-24 E% protein och 6-7% kolhydrater undrar man om man verkligen kan gå ned i vikt av såpass fettskrämd mat. Haha.. Har kanske hängt för mycket på Tommys sida. All mat är iofs superfräsch och det känns lite som att äta lowcarb paleo (förutom osten ibland då), bara fina ingredienser. Matkontot lär skena, men det är det värt omdet ger bra resultat.

    • Det är alltid kul med respons så mig gör det inget, kommentarer är halva nöjet med bloggandet 🙂

      Mättande är det något så riktigt ordentligt men det är inte överallt det finns en mixer om man vill ha ett mättande kaffe. Jag gjorde en ägglatte enligt Cecilia Folkesson på 2msk kokosolja, ett ägg och lite kardemumma som mixas, låter fruktansvärt men smakar riktigt bra.

      Ja Tommy ger strikt LCHF en ansikte 😀
      6-7E% låter som en del grönt i maten men det gör så mycket smakmässigt. Helst hade jag velat hitta tillbaka till när jag började och höll mig alltid under 5g och med nästan bara färsburgare och kryddsmör.

      Vi lägger pengarna på bra mat och ingen skit och det får kosta där efter, tyvärr kostar bra mat.

Kommentera

