Nytt PB i knäböj och några Zottman.

Igår kväll lade jag upp träningen i en tresplit för att kunna koncentrera mig bättre på de muskelgrupperna och såklart för variationens skull. Den Här veckan har jag planerat att träna fura gånger för att testa på det och med nya trespliten som gör passen lite kortare men mer intensiva tror jag stenhårt på det här.
Dagens muskelgrupper innefattade ben och armar och jag valde att på de flesta övningar köra fyra set istället för tre så jag helt kör slut på musklerna och framför allt benen jag inte kommer att köra förens på lördag igen. Känns lite sådär när jag är van vid knäböj i varje pass men nu får benen ordentlig vila och jag kan ta i som aldrig förr på lördag igen.
Jag känner att efter dagens pass behöver jag komplettera med någon/några övningar till för armarna men jag testade nu idag Zottman curl som tog riktigt bra och den krävde sin kontroll, härligt! 🙂
Jag kände på slutet av passet för att se om jag kunde knäböja 100kg en gång till och satte faktiskt till slut två djupa på 100kg och var tvungen att öka till 102,5kg och köra en på ungefär som en hälsning att vi syns på lördag igen.
102 (Small)
Matschemat rullade igång i morse och nu njuter jag lite mer då det är mindre kött och mer smör, alltså lägre proteinmängd men samma fettmängd som förra veckan, vad tror ni jag landar på?
Hm, ett halvt gram kolhydrater från smöret, vem är petig nog och påstår att jag inte nollar dessa? 😉
IMG_9103 (Small)2014-01-13

8 thoughts on “Nytt PB i knäböj och några Zottman.

  1. Angående din ”nya” diet med ätardag på söndan, kolla in detta:

    Vet ju inte hur mycket killen skarvar och om detta stämmer, men sk carb cycling har man ju alltid använt inom bodybuilding vad jag vet…

    /Leif

    • Vad ätardag lät illa när du framförde det så, laddainförnyveckadag låter lite bättre 😉

      Tackar för klippet, ganska intressant att lyssna på och det låter som att mitt blir en slags strikt variant av hans minnen från 70-talet.
      Det är intressant hur man ska lägga upp måltiderna och vad man ska äta när för bästa resultat, jag tror mina ”ätardagar” kan få mig att hålla mig till mejerifritt under veckorna.
      Carb cycling har jag inte hört talas om men nu är jag då inte i bodybuildingsvängen, än.. 😉

  2. 102,5 kg.. Inte illa als. Grattis.

    Kör du först ”lätt” vikt med många sets/reps i början och sedan i slutet av träningen en reps med tyngre vikter på knäböjen, eller läser jag det fel.??

    • Övningarna är gjorde i turordningen uppifrån och ned. Jag kände i slutet av passet när jag hade några minuter till godo att jag måste testa igen om jag kunde lyfta tresiffrigt igen så därför flög den in där. Istället för att lasta på 100kg direkt så ökade jag lite försiktigt för att inte överraska ben, rygg och allt som jobbar vid en knäböj 🙂

      • Riktigt stark att sätta pb i slutet av passet. Jag ska snart börja smyga mig ned i musklerummet med de fria vikterna. Börjar nog med bara enstaka lyft där innan/efter maskinerna för att med tiden skifta över helt.

      • Då hade benen fått lite återhämtning, tror inte jag hade lyckats direkt efter ordinarie benpass.
        Det tycker jag verkligen, du kommer inte kunna ta dig upp därifrån när du fått känna på vilken frihet fria vikter ger!
        Dock har jag svårt att få kontakt med vissa muskler med fria vikter och då får det bli maskin, en härlig blandning helt enkelt 🙂

      • Ska se om jag vågar mig ned i fria vikter rummet imorgon för några squats. Hur får du upp 100+ kg.?? Måste vara tungt, eller kör du dem med ett sånt där ställ som stoppar nedfarter om man släpper greppet.??

      • Det tycker jag, börja med fri stång och känn efter när du jobbar dig uppåt.
        Smithmaskinen har jag aldrig rört utan förlitar mig på min egen balans och styrka, det blir betydligt annorlunda rörelse när den inte är låst i någon riktning.
        Tungt är det men det har tagit en stund att komma dit, mitt första pass klarade jag bara ett set på 35kg och två på 40kg x5, jag hade stora problem med träningsvärken efter det.

Kommentera

