Vad tycker jag om 5:2?

Jag fick en kommentar från Jenny,
”Men nu till min fråga. Vad tycker du om 5:2 dieten?
Jag har kört den nu i 3 v och de säger att magen vänjer sig de dagar det är fasta dagar,
(jag kör på Må + To) men alltså. Ärligt! Jag håller hungrar ihjäl mig på endast 500 kalorier!
Jag vet inte om jag verkligen ska fortsätta med detta, det sägs ju att det är så bra för kroppen osv. Men jag tvekar nu….”

 

När det kommer till när man ska äta anser jag att man inte ska svälta sig för då går det bara fint för stunden men i längden så är det inte hållbart för de flesta oavsett 5:2, 16:8, 18:6 mm, det gäller att hitta något man kan hålla. Är magen van att få i sig ett visst antal mål mat om dagen kan det vara knepigt att välja bort en måltid. Har man vant kroppen vid att få frukost, lunch och middag blir det psykiskt mindre på frestande att välja bort frukosten än att två dagar i veckan äta ett mål mat på 500-600kcal och ska det vara en 5:2 LCHF så kan det inte bli mycket mat alls.
Det sägs ha många fördelar att fasta två dagar i veckan och det säger jag varken bu eller bä till men jag tror den är bättre än att äta regelbundet några gånger om dagen varje dag, jag tror på något sätt att kroppen mår bäst av att chockas lite ibland som 5:2 gör men att det ska gå över till en mild svält låter inte bra.

För att stilla min nyfikenhet Jenny, vad äter du dessa fastedagar och hur ser middagen ut kvällen innan fastedagarna börjar?
Jag tror det är lättare att fasta efter strikt LCHF än normal/liberal.
Spontant hade jag nog kört en strikt och riktigt fet och proteinfylld middag kvällen innan och låtit en riktigt stor mängd av mina 500-600kcal på fastedagen bestå av fett och inte en enda kolhydrat, 140g bacon blir 483kcal.

Jag får erkänna att jag är lite sugen på att testa 5:2 och hur den skulle gå ihop med det faktum att jag oftast bara äter ett mål mat om dagen vilket räknat i siffror skulle vara någon slags 23:1 jag kör nu, man kanske ska testa slänga in 5:2 i veckoplaneringen..

Ni alla som äter enligt 5:2, vad äter ni på fastedagarna och ser middagen annorlunda ut dagen innan? Hur strikta är ni och är det hållbart för er?

6 thoughts on “Vad tycker jag om 5:2?

  1. Kvällen innan min faste dag äter jag en ganska rejäl LCHF portion med mycket fett mm.
    Men kanske är det just detta också som gör det svårare att stå ut på faste dagen då kroppen är så van nu att få rejäla portioner med fett. Så kanske ska lägga om och inte äta så stor portion med fett osv kvällen innan…? Det är svårt.
    Just på faste dagen blir det oftast 4 skivor bacon och 2 ägg. Äggröra el kokta ägg.
    Redan då är man uppe i 500 kalorier. Och det är nog detta som är det värsta att just räkna kalorier då man som LCHF:are verkligen gör motsatsen.
    Att dricka mycket ska man ju, särskilt på faste dagen, de säger att dricker man mycket vatten så stillar det hungern osv, men inte ens det tycker jag hjälper på mig.
    Ibland gör jag en smoothie på olika saker men även där springer det upp direkt i kalorier så då är man över halva intaget redan. Och mätt på smoothie blir inte jag iaf.
    Så tips rekommenderas! Mätt på så få kalorier som möjligt, finns det?
    Jag kanske gjorde misstaget att inte börja min 5:2 diet med en rejäl fasta på 5-7 dagar som vissa gör så magen minskar rejält och för att sedan bli mätt snabbare. Många börjar så tydligen och kör med att bara dricka, t ex koka upp buljong. Men jag vet ärligt inte om jag skulle fixa en sådan lång fasta. Men kanske skulle vara värt att prova. Rena kroppen helt innan denna diet så kanske det går mycket lättare.
    Jag är ju som person van att äta stora portioner och har alltid gjort med mycket fett så LCHF för mig har varit det bästa sättet att gå ner i vikt och såklart samtidigt röra på sig.
    Men jag vill ändå inte riktigt släppa den här nya dieten, 5:2. Jag har läst mycket om den och att vissa kör på olika upplägg när det gäller faste timmar osv och dagar och tips på hur man ska göra och äta mm, men är tacksam för mer tips och råd. 🙂

    • Det är ju både mot grundtanken med LCHF att ‘svälta’ och att räkna kalorier.
      Hur fettmängden spelar roll kvällen innan kan jag bara gissa på men om en fet maträtt inte hjälper så kanske du borde testa en ordentligt proteinrik måltid?
      Kaffe sägs ju stilla hungern och det kan jag hålla med om men att dricka kaffe för att stilla hungern blir bara fel.

      Att dra till med en fasta på 5-7 dagar låter extremt, hade du tänkt köra på 500kcal om dagen då? Det blir en ordentlig lågkaloridiet. Att en så lång fasta tror jag inte renar kroppen mer än vad LCHF har gjort.

      Ska du bli mätt och fylla magen på 500kcal så kanske en kycklingsallad kan göra sitt med en del isbergssallat och någon fet hemmagjord dressing till? Svårt när jag inte måste fundera ut vad jag själv ska äta 😉

      Tränar du något och fastar du på träningsdagar också?

      Har du testat att dagen innan fastan äta mejerifritt samt under fastan om det kan vara det som spökar? låter inte jättetroligt men värt att fråga.

      Har du läst mycket om den har du säkert läst att den kanske inte passar alla men kör på uteslutningsmetoden och testa dig fram så du får se om 5:2 är något för dig men gå inte för långt så att det blir en svält, tränar du så behöver kroppen energin den vill ha och den absoluta grundtanken med just LCHF är att, fet och bra lågkolhydratskost tills man är lagom mätt.

      Men ja, du har omedvetet övertygat mig, jag ska nu i fyra veckor testa 5:2 så kan jag på riktigt säga vad jag tycker och tänker om den dieten.

  2. Jag har sedan några veckor kört 5:2.
    Jag har ganska lätt att överäta och äter en vad många skulle kalla liberal LCHF då jag äter en del nötter och inte undviker morötter tex. Ibland äter jag bara 5 kh/dag och ibland 50. Efter sommaren med lite mycket vin och nötter hade lite kilo smugit sig på och jag tilltalades även av att låta magen och kroppen vila från mat. Det är nog det jag främst fokuserar på vad det gäller 5:2. Jag äter bara ett mål mat fastedagen, på kvällen. Kroppen fastar då helt (bara kaffe, the och vatten) i 24 h ungefär (middag till middag) och den ska då gå in i reprationsläge (inte svält).
    Måltiden jag äter kan var ett ägg och ett paket bacon (tulips 125g), det blir ungefär 500kcal (orkar inte räkna exakt).
    Måndagen går väldigt bra och känns skönt efter helgen. Inte hungrig.
    Sedan fastar jag även onsdagen. DÅ kan det faktiskt vara lite knorrigare. Men funkar oftast bra ändå.
    Hur det har gått?
    Tja, alla kilon (ca 3) från i somras har försvunnit.
    Jag äter lite mindre andra dagar också, vilket är bra.
    Så, jag trivs faktiskt med upplägget och kommer köra på och jag vill även gå ner lite mer i vikt vilket jag hoppas kunna göra och även få min hjärna och kropp att inse att jag inte behöver äta 2200 kcal per dag (har kostregistrerat ibland för att få en uppfattning). Jag behöver inte det… Faktiskt.

    Så min sammanfattning:
    Jag börjar få bättre koll på portionerna
    Jag går ner lite i vikt
    Skönt att inte tänka på mat hela tiden (jag ska ju ändå inte äta)
    Jag mår bra och känner mig pigg på fastedaganra

    • Tackar för ditt svar Lotta, intressant att läsa.

      Jag är glad över att jag inte äter nötter för jag hade nog inte kunnat hejda mig..

      Det verkar vara strikt som gäller på fastedagarna, det gäller också att hitta på något som inte triggar igång en ordentlig hunger, ett sätt kan vara att klunka mycket vatten just innan fastemålet så att man lite smått lurar magen att den har fått i sig en del.

      Jag har fått känslan av att det kan bli en liten psykisk påfrestning den dagen fastan är, kändes lite sisådär i morse när jag vaknade och tänkte att ”idag ska jag knappt äta något”. Visserligen ett litet hinder att övervinna men jag hoppas jag kan styra in kroppen på rätt spår.

      2200kcal är inte direkt farligt mycket om det är från bra mat, ligger inte RDI på det ungefär?

      Du verkar bara ha gott att säga om 5:2, finns det något som inte känns bra?

  3. Ja, jag är strikt på fastedagarna, det blir enklast så ;-).
    Jag känner mig inte så hungrig, men jag dricker mer vatten och även rött och grönt thé på fastedagarna (kaffe dricker jag alltid). Vatten för att jag ju inte äter så mycket, annars få man ju i sig vätska genom maten, thé för att få något varmt i sig då man inte äter varm mat.
    För mig blir den psykiska påfrestningen positiv. Jag bestämmer mig för vad jag ska äta vid den måltiden redan innan, jag småäter inte en massa onödigt som jag annars har lätt att göra, jag njuter verkligen av den maten jag äter, jag försöker äta den sakta.

    Du, för mig, kvinna på 40 år som tränar 2-3 gånger per vecka med ett stillasittande jobb, så räcker det med ca 1700 kcal per dag för att ligga på jämvikt…

    Det enda negativa om man satsar på mycket fett även fastedagarna är att volymen mat blir liten. Så vill man äta lite mer volym så satsa på protein och bladgrönsaker.
    Men jag upplever inget annat negativt med 5:2 för egen del!

    Blir intressant att följa dig!

    • Jag kände inte för att dricka mer under fastedagen utan det blev vatten i vanliga mägden och en kopp kaffe men sedan så hoppade jag ju inte över något mål mat utan åt det jag brukade äta fast dock betydligt mindre.

      Jag känner också att den psykiska påfrestningen av en begränsning men samtidigt som jag inte vill begränsa mig, lite knepigt.

      Med mycke fett blir det knappt något att äta så nästa fastedag tänkte ja mycket protein och lite fett då jag tror att energin kroppen behöver från fett tar den från kroppen istället. Hm, måste funderas mer på..

Kommentera

