Ostchips, så här gör jag mina.

 

Jag använder oftast en form jag köpt på Lagerhouse, det är hyffsat hög kvalite på den och det blir en del ostchips på en sats.IMG_6066

 

Det här är en lagom mängd ost i varje tycker jag men det beror lite på hur tjocka man vill ha chipsen.IMG_6067

 

Osten kommer att koka i olivoljan och göra den riktigt fin samtidigt som att det nu krävs en del innan osten bränner fast i formen.IMG_6068

 

Min till vänster jämfort med en Grok.IMG_6059

 

Ju längre osten ligger och drar sig i olivoljan desto mjuaker/segare blir den så försök bli av med olivoljan så fort som möjligt om ni vill ha dom krispiga, jag försöker få ner dom i ett durkslag där dom kan droppa av.

Hur blir era?

15 thoughts on “Ostchips, så här gör jag mina.

    • Jag använder vanlig ost, har faktist inte tänkt på att testa med parmesan med det måste absolut göras vid tillfälle 🙂

  1. Måste testas. Jag har bara gjort på plåt och då blir de ju tunna. Vilket iofs kan vara trevligt det med. Jag brukar då köra med parmesan.
    Temp i ugnen, och hur länge?
    /Janne

    • Tempen på ugnen är alltid på 225C men tiden vet jag inte exakt, efter 10 min så brukar jag kolla varje/varannan minut så de inte bränns, det beror mycket på vilke ost man använder och hur mycket i varje form.

  2. Smart att köra i en sådan form. Det måste testas nästa gång jag köper ost. Jag tror på en blandning mellan en god parmesan och någon bra fet annan hårdost.

    /Tommy

    • Jag har inte hunnit själv att testa med parmesan men det ska köpas hem och antagligen testas med imorgon.
      Konstigt att muffinsplåtarna används glitigare nu än när jag bakade innan.. 😉

  3. Ping: Misslyckade ostchips |

    • Hallå Jenny!

      Jag går helt på känsla och då osten i stort sett bara kokar i olivoljan så tror jag inte det kan bli för mycket men för lite men jag skulle gissa på 1-1,5 teskedar i varje muffinsruta eller vad vi nu ska kalla det 🙂

      • Tack för svaret, jag ska inhandla en muffinsplåt och testa. För det där var en smart lösning och det ser gott ut =0)

      • Så lite så, hoppas du hittar någon bra plåt, ÖB säljer inte för minimuffins men jag vill ändå varna för lite sämre kvalite där då min muffinsform för större är inhandlad där 🙂

  4. Hej Timmy, vill bara passa på att tacka för tipset om plåten, hittade hit via Tommy, nu har jag gjort min första omgång hemmagroks 🙂 blev perfekt på Swecia, det var det jag hade hemma. Liite svårt att avgöra när de är färdiggräddade dock, men jag gick på att osten liksom stannat och bara fettet puttrar. Gissar att Lagerhaus snart får beställa hem fler muffinsplåtar…

    • Hallå!
      Vad kul att höra att de blev lyckade, med Swecia har jag inte gjort men det måste testas vid tillfälle 🙂
      Det var en bra notering att osten slutar puttra, jag har försökt gå på färgen att när den blir lite mörkareså är dom klara, att jag måste vända på plåten efter efter en stund då ugnen är lite ijämn är en annan historia 😉
      Jag tror också att det lutar åt det hållet för Lagerhouse också, på alla ställen jag tittar verkar deras vara de mest ostchipsvänliga 🙂

  5. Stort tack för ett kanonrecept! Dags att göra dessa för tredje gången! Har kalas i morgon så jag hoppas att dom håller sig tills dess. Blir antagligen lite sega..
    Någonstans någon gång läste jag att man kan ha en större burk och i botten ställa en sk ”Torrboll” (brukar användas i fuktiga utrymmen). Avdela ordentligt så att inga ätliga varor kommer åt Torrbollen. Sedan lägger man, i detta fallet då ostchips, i resten av burken och stänger locket.
    Jag brukar göra på Goudaost och oljan räcker ju till att grädda flera plåtar efter varandra.

    • Kul att höra, hoppas de gör sig fina imorgon och att dom håller sig bra men dock kan även sega göra bra ifrån sig, sambon älskar de sega och jag då föredrar de frasiga och krispigare.
      Det var ingen dum ide alls med torrbollen, det låter som att jag måste testa de vid tillfälle. Så som jag har gjort nu är att när de är klara i ugnen så har jag direkt lirkat ut dom och lagt i en stor sil där de får droppa av.
      Har man en ost som är lite fetare så drar den inte åt sig allt för mycket av oljan. Den ost jag föredrar helst av alla jag har testat är faktist hushållsost mager, på något sätt gör den sig så bra som ostchips.

Kommentera

