Ojsan vilka ostbollar!

Var ute en bra stund med sambon och dottern idag, började med två lokala små loppisar och sedan på vägen hem blev det att vi stannade i en lekpark och gungade och åkte rutschkana och dottern ville prompt inte gå hem även fast hon höll på att somna i gungan 🙂

Annars har dagen inte varit den bästa, haft en ganska irriterande spänningshuvudvärk och ganska ont i nacken efter jobbet den här veckan men det som inte dödar en får en att.. öh, ja.. lida 😉

Middagen blev friterad curryostbollar, salami och för att fetta till det, smetana, in härligt syrliga vän! Men imorgon får det bli torsk säger jag redan nu och jag längtar redan samtidigt funderar jag nu på om man ska överaska kroppen med frukost imorgon efter ett par veckors intermittent fasta eller så tar jag lchf-kaffe till lunch och kör en 18/6.. Aja, vi får se hur det blir med det.
Ostbollarna ser nästan brända ut med det är alla kryddor i som gjorde smeten ganska mörk, smak och konsistens blev riktigt bra på den här omgången.IMG_33872013-04-20

4 thoughts on “Ojsan vilka ostbollar!

  1. Vill du dela med dig av receptet på ostbollarna? Har sökt på nätet men de verkar vara svåra att göra, dessutom så ser dina bollar 😉 perfekt ut.

    • Hej Nina!

      Receptet är ovanligt enkelt och ‘smeten’ kallar jag Ojsan, https://thelifeandtimesoftimmy.wordpress.com/2013/04/13/ojsan-far-den-heta/.
      100g finriven hård ost och ett ägg är grunden, används lite mjukare ost som gouda eller hushållsost så går det bra att användamer ost per ägg. Ägg och ost elvispas ordentligt och efter en kort stund så har ost och ägg nästan smällt samman och blivit ett och sedan är det bara att blanda i efter behag, lök passar bra och allsköns blandning kryddor. I just den jag gjorde nu kryddade jag med riven muskotnöt, gul curry, vitpeppar och en liten hint av tomatpure som gjorde färgen mörkare och smaken bättre 🙂

      Lycka till så mycket och lyckas du få till en god blandning till bollarna så håll det inte för dig själv, I wanna know 😉

      Hälsningar,
      Timmy

      • Kommer absolut dela med mig om jag får till någon smarrig blandning (även om jag inte är så jätte exprimentell så kan jag få ett tokryck och börja laborera ibland)

        Läste om din suprise när dottern skall firas, gissar att släkten kommer att tappa hakan när de ser viktnedgången..hoppas du då delar med dig av lite bilder (alltid kul och inspirerande med före och efter bilder)
        Ha det gott

      • Jag får en chock varje gång jag ser mig i spegeln då jag känner mig fortfarande lika stor och jag tror starkt att familjen kommer bli chockade, även när dom ser sambon som har kommit en enorm bit själv på sin resa.
        Bilder både före och efter kommer, det har jag lovat innan och gör det nu också 🙂

        Lycka till!

Kommentera

