Jag behöver tydligen få i mig mer proteiner.

Passade på under en frågestund Kostdoktorn hade och det är tydligt att jag måste öka mitt proteinintag en hel del då rekommendationen är 1g protein per kg önskad kroppsvikt. Min önskade kroppsvikt vet jag inte alls då jag fettmässigt vill gå ned så mycket som möjligt i vikt och sedan bygga lite muskler. Även om jag aldrig kommer ned till min nu satta målvikt 80kg så utgår jag från den, jag tänkte så att önskevikten måste ju vara den vikt jag ska ha för att ligga på BMI  under 25 som är gränsen mellan normalviktig och överviktig.

Så jag behöver nog snitta upp proteinerna till 30-40g per dag för att underhålla musklerna. http://forum.kostdoktorn.se/topic/1133-hur-mycket-protein-per-dag-behöver-jag/
Jag testade idag att försöka äta proteinrikt men samtidigt betyder det mer mat och det här var en av de största mattallrikar på länge och det var nästan jobbigt att trycka i sig all den maten för mig som, när jag tänker efter, inte äter speciellt mycket. Eller det är klart att jag måste äta mycket jag som aldrig är hungrig? När jag bläddrar i bloggen inser jag att jag äter väldigt lite, fast jag är genuint mätt hela tiden..

Jag har mycket att fundera på nu med fett och proteiner, fundera.. mycket.. just ja ett par bilder ska upp också!
IMG_24762013-02-10-2

6 thoughts on “Jag behöver tydligen få i mig mer proteiner.

    • Proteinpulver finns i tankarna även om det skulle vara kul att komma upp i proteinmängden med riktig mat men att nästan tvinga i sig så pass mycket mat blir mer än fel. Tankarna flyger runt i huvudet kan jag lova.

  1. Sten Sture sa en gång till mig när jag ”beklagade” mig över att jag åt ganska lite: -”Du äter ju av det du stoppat i dig under många år”… Ungefär så i alla fall. Dvs även om vi tillför lite mat så äter ju kroppen av ”reserverna” = viktminskning… typ…

    /Tommy

    • Det låter hur klokt och rätt som helst men då antar jag att det i stort sett är bara fett kroppen äter från sig själv? Jag hoppas det 🙂
      Men då bör man alltså äta lite mer när man nått sin målvikt och ”reserverna” är slut..

    • Tack Mats! Önskevikten är 80kg men jag tror kroppen nöjer sig innan dess men målvikten är, av en anledning jag själv inte vet, 88kg. När jag når den kan jag knappt gissa på så olika som jag har gått ned i vikt genom veckorna men i sommar vill jag väga eller ha vägt det 🙂

Kommentera

