Funderingar om håll och varför springer jag jämnare under Tabatan?

Jag läste igår att för en del fungerar det att hålla en sten i varsin hand när de är ute och löper, då får de inte håll. Istället för att jag ska rota runt i snön ute efter stenar, med min tur skulle jag antagligen hitta två hundkluttar istället, så rotade jag fram två skåpluckeknoppar och nej det fattas inte två knoppar i köket 😉
Om dom? hållet försann ju inte direkt men det var skönare att hålla dessa och inte mobilen som är betydligt större.IMG_2249 (Small)

Då jag springer i en ganska stor hoodie och för stora mjukbyxor kan jag inte lägga mobilen i någon av fickorna för då skulle den bara flyga hit, dit här och där så hittills har jag hållt den i handen men det gick inte idag så jag hade letat upp mitt gamla ipodarmbandfodral eller vad du nu vill kalla det, knepigt värre att pilla dit en dubbelt så tjock iPhone men det gick så mobilen hade jag sittandes på överarmen. Den kom från den tiden jag skulle göra något åt mig själv, idag var första gången jag använde den om man bortser från när jag hade köpt den och testat den :-/IMG_2247 (Small)
En sak kom jag och tänka på idag, något kroppen verkar göra automatiskt när jag är ute ock springer. Varje gång jag har sprungit så har jag med +-2 meter kommit lika långt, alltid förbi järnstången. Alltid har jag under den tredje intervallen tagit mig förbi en signalstolpe men de senaste tre dagarna har jag inte hunnit det fast jag tagit i allt jag kan men ändå har jag alltid kommit lika långt längdmässigt under hela Tabatan Hoppas ni hänger med på vad jag menar, det blev lite rörigt själv i huvudet 🙂
När jag började med Tabatan och i början av dessa gick det snabbare i början av passen men ganska långsamt mot slutet, nu går hela passet i mer jämn fart även fast jag tar i allt jag kan under varje springset, Är det här ett steg i rätt riktning och varför blir det så här?
Är det kroppen eller knoppen som av egen vilja vill spara på krafterna för att hålla ut 4 minuter förbi järnstången?
Någon annan som upplevt samma sak?

Jag vill inte kämpa mig framåt för att det ska sluta med att jag tagit ett steg bakåt..

2 thoughts on “Funderingar om håll och varför springer jag jämnare under Tabatan?

  1. Hahaha! 🙂
    Redan första gången jag läste om din stång så noterade jag att det kändes som en mental spärr! Jag är själv lat och bekväm och då är det lätt att fastna i någon slags ‘komfort-zon’, så jag kände direkt igen mig… ;0)

    Själv måste jag hela tiden utmana och överraska mig själv för att inte fastna i det något bekväma…så mitt förslag är: överraska dig själv och byt runda oftare! Hur man än gör så anpassar man och disponerar sig efter hur långt/hur länge man vet att man skall springa…
    Eller byt aktivitet tillfälligt för lite omväxling, t.ex 15 sekunders tabata några dagar?

    • Mental spärr, ja så ligger det antagligen till, jag var inne i dom tankebanorna innan idag och bäst vore egentligen en ny rutt varje dag.
      Jag är inte ute och springer för att halvlata eller bli bekväm utan för att ge allt jag kan så jag lyssnar på ditt tips och testar en absolut helt ny runda imorgon för att överaska kropp och knopp 🙂
      Jag tycker om att utmana mig själv, jag måste utmana mig själv..

Kommentera

