Tillbaks i gamla gängor.

Äntligen har jag stillat min hunger efter färsbiff och kryddsmör, till det blev det lite ostsalami och en riktigt torr bit Kvibille klassisk ädel men inlindad i salami gick det ned. Nästa kryddsmör måste bli något med hetta men exakt vad vet jag inte än men något måste jag komma på tills dess:
Kaffet jag brukar ta till frukost blev idag till lunch då jag vaknade senare, gick ut senare och kom hem senare och även om mina intag inte är så höga går jag inte hungrig mer än nödvändigt utan äter så fort jag har möjlighet när jag blir hungrig.

Då tackar jag för den här veckan och ha en fortsatt trevlig söndag alla 🙂

6 thoughts on “Tillbaks i gamla gängor.

  1. Kul att läsa om din framgånsrika viktminskning. Gjorde en liknande resa för något år sedan och halkat tillbaka i gamla vanor vilket innebär att jag precis påbörjat VLCD igen. Är inne på 9’e dagen och kämpar på 🙂 Tänkte fråga hur det är med matnojor för dig? Själv åker jag på noja efter ca en vecka in i dieten och tittar på massa recept och matprogram. Visst är det konstigt? 🙂

    • Hallå Mats!
      Med vad kör du VLCD och hur länge hade du tänkt? 9 dagar är en bra början 😉
      Under dom fyra veckorna jag gick på pulver var jag i stort sett konstant sugen på allt möjligt samtidigt som jag planerade VLCD med enbart mat när jag var klar med pulvret så jo det blev en del recept jag plöjde igenom. Sambon åt som vanligt dom första tre veckorna men började sedan själv med VLCD men dom första veckorna när hon stod och lagade mat var riktigt jobbiga, magen tom och det luktade underbart i lägenheten samtidigt som hon gärna smaskar för att njuta av maten 🙂
      Jag tycker också det är konstigt, jag har ingen direkt bra förklaring på varför jag gjorde det än i förberedande syfte men då hade det räckt med kolla upp sånt dagarna innan och inte fyra veckor innan.

      Hur ser din fortsättning ut efter VLCD?

  2. Den här gången kör jag ”slanka”. Det är i stort sett samma som Cambridge. Jag tycker det fungerar bra faktiskt. En del soppor är goda en del kan man inte ens försöka äta 🙂 Jag har planerat att gå på VLDC i 3-4 veckor och få en kickstart. Därefter funderar jag på att precis som du gå över till LCHF. Har du några tips på vad man bör tänka på i övergånsfasen? Lycka till nu med din väg ner i vikt …

    • Det måste vara skönt med varma soppor, under mina fyra veckor saknade jag varm mat fånigt mycket 🙂 3-4 veckor är en stund, hoppas det ger ordentliga resultat!
      Vissa börjar lätt med LCHF för att få en mjuk övergång från VLCD och jag tänkte så i början men till slut bestämde jag mig för att jag börjar pang på och gå efter vad Skaldeman säger, äta när man är hungrig och äta tills man är mätt samtidigt som jag räknade med, att under tiden kroppen vänjer sig, gå upp några kilon men första veckan av fet strikt LCHF och mycket mat då jag åt tills jag blev mätt resulterade i att jag gick ned 1,5kg.
      Jag ångrar inte en sekund att jag gick ‘all in’ direkt med LCHF.
      Har du intresset så för en liten matdagbok och skriv ned vad du äter och hur mycket, många säger att det inte behövs räknas något med LCHF men jag gör det för att det är kul 🙂

      Lycka till Mats och berätta gärna hur det går eller länka om du får för dig att börja blogga.

  3. Inne på dag nr 15. Det känns helt ok. Har tappat ca 10 kg och ligger nu på stabila 110 kg. Målet är att gå ner till 92 kg vilket skulle vara en bra vikt för mig. Jag har bestämt mig för att köra pulver fram till torsdag då jag börjar lite smått med lchf. Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det bara. Vissa säger att det bara är att vräka på med fet mat och i princip äta hur mycket som helst. Hur ser du på det? Jag ser att du ligger på omkring 1500 kcal per dag. Hur har du kommit fram till det?
    Nu är det bara att köra på med nästa smarriga soppa … .-)
    Ha det gott.

    • 10kg är bra, det är en lite skön känsla när ensiffrigt blir till tvåsiffrigt och 92 bör inte vara omöjligt beroende på din längd.
      När jag började, frukosten, då funderade jag på vad jag var sugen på och gissade lite lätt på hur mycket jag skulle orka och lagade den maten och lite rädd blev jag när jag räknade ihop dagsintaget, från max 800kcal om dagen så blev min första dag med lchf på lite över 2600kcal men jag gjorde så att jag litade på min kropp att den fick ställa in sig på vad jag åt för typ av mat och anpassa mängden efter hur mycket jag orkade äta. Den största utmaningen efter att hålla tillbaks på socker är att känna av på riktigt om man är lagom mätt eller inte, jag var van att äta mig proppmätt på mat vilket var dumt gjort.
      Jag tycker du får känna efter och lyssna på kroppen mer och bättre än någonsin, den kommer berätta allt du bör veta för att den ska må så bra som möjligt.
      Är du nästan mätt? ta lite till, är du väldigt mätt? då åt du antagligen lite för mycket men det tar ett par veckor innan du lärt dig hur mycket kroppen vill ha och då vet du på ett ungefär hur mycket mat kroppen vill ha.
      Att jag ligger på lite under 1500kcal om dagen har tagit kroppen 7veckor att komma fram till, det är vad den trivs som bäst med just nu och vad den trivs med om ett par veckor får vi se då, vill den ha mer mat berättar den det för mig och jag lyssnar.
      Att räkna skaldeman, intag, energiprocent, kalorier, bmi gör jag bara på kul för att se vart jag hamnar och vad kroppen vill ha och ge, jag försöker inte hålla mig under någon gräns eller räknar för att begräns mig.

      Ja en varm soppa i den här kylan skulle sitta fint det också, en lchf-soppa skulle man ”uppfinna” 😉

      Hälsningar,
      Timmy

Kommentera

