LCHF pizza TimmyStyle nr1

Jag fick ett ordentligt ryck i morse att jag skulle testa göra en pizza men jag ville inte vänta till ikväll så det här är vad jag lyckades svänga ihop med det som fanns hemma och helt efter vad jag trodde skulle passa.

Den blev förvånansvärt god men till nästa gång måste jag göra en bearnaisesås till den så jag får upp fetthalten lite samt att bearnaisesås nästan alltid är ett måste på mina pizzor 🙂

Men det finns lite jag kanske kan förbättra till nästa gång, aldrig är någonting perfekt.

Då börjar vi här!

En portion TimmyStyle nr1 ca 300g.

Ingredienser
Pizzabotten:
100g port salut
50g ägg
Oregano
Salt
Peppar

På pizzan:
50g nötfärs
10g port salut
20g pepparsalami
20g Lök gul
50g gul paprika
5g tomatpuré
Pizzakrydda

Riv 110g port salut med det finaste rivjärnet du har och spara 10g till att toppa pizzan med senare.

Blanda 100g riven ost med ett ägg(väger ca 50g) och blanda i oregano, salt och peppar efter egen smak och använd gärna elvisp så att allt blandas väl.

Smeta ut ett lagom tunt lager på en bakplåt så att tjockleken blir ungefär 0,5 – 0,7cm och diametern 15 – 20cm.

Låt grädda i mitten av ugnen på 200°C tills den har fått en gyllenbrun färg men var försiktig så att den inte bränns vid. Tiden hur länge den ska vara inne beror på ugnen men min var inne ca 13-15 minuter.

Under tiden så steker du nötfärsen och löken tills färsen nästan blir knaprig, inte bränd.

Ta ut bottnen när den är klar och vänd på den, bre ut tomatpurén och strimla paprikan i valfri storlek och pyssla ut den och gör samma sak med salamin och färsen med löken också.
Lägg på resten av osten och toppa med lite pizzakrydda eller oregano.

In i ugnen igen på samma gradantal som innan, 200°C och låt den stå inne tills osten har smällt och du inte kan vänta längre med att hugga in i den 😉

Såhär blev min pizza,

Kalorier:            709 kcal

Fett:                   55 g
Protein:             48 g
Kolhydrater:    4,4 g
Fibrer:               2 g

Energiprocent:
Fett:                   70 e%
Protein:             27 e%
Kolhydrater:    2,5 e%
Fibrer:                0,5 e%

Skaldemanratio
1,04

6 thoughts on “LCHF pizza TimmyStyle nr1

  1. Pizzan ser riktigt god ut. Jag är dock inget fan av port salut. Smakar lite lite för min smak. Till pizzadegen funkar den nog bra men på pizzan skulle jag nog ha ost med lite mer smak.

    /Tommy

    • Jag tog vad jag hade och den starkare osten jag har är Kvibille mögelost och hade nog inte gjort sig fin på pizzan 😉

      Pizzabottnen blev underligt nog frasig och god men mycket ost smakade den inte.
      Får se vad som landar på pizza nr2 när den väl kommer och om det ens blir en liknande botten.

      • Nje, ädelost i pizzabotten kanske inte funakr så bra. Men som sagt en riktigt neutral ost i botten är nog helt ok. Vill man lyxa tll det lite och göra en nordisk variant kan du testa västerbottenost… Men då får det nog vara ren och annat i toppingen 🙂

        /Tommy

      • Nästa gång gör jag nog två små pizzor så att jag kan testa fler ostar till botten även om den här blev bra.
        Nordiskt tema var ingen dum idé på pizza, nog kanske jag testar västerbottenost vid tillfälle.

        Tackar för idé 🙂

  2. Jämarns vad gott d såg ut 🙂 Måste testas, jätteglad för de tips jag sett här, har känts lite som idétorka här…så stort tack för alla bra recept tips man kan finna på din blogg!

    • När jag åt som sämst, pasta, ris godis osv innan jag började med LCHF så hade jag större idétorka än nu när jag är begränsad till bara vissa matvaror, nu är det en liten utmaning att få till lite varierande och ändå hålla sig strikt.
      Hoppas du testar några och gillar dom 🙂
      /Timmy

Kommentera

